Tuesday 9 June 2009

Solution kepada kerancuan politik: Tenang+Matang=Menang

Samada memang betul-betul ada pertentangan di kalangan perwakilan untuk memilih ulama atau professional atau mereka di’kalah’kan dengan media, sememangnya suasana sekarang tidak menyebelahi Pakatan Rakyat. Sebab apa PR dan bukan hanya PAS. Sebab alliance ini memang sangat loose dan komponen begitu ingin menunjukkan bahawa merekalah tonggak kepada pakatan (pact) ini.

Sebenarnya semenjak dari awal lagi, sebaik sahaja pilihanraya umum Mac 2008, ada nada pergolakan yang timbul. Samada itu hanya mainan media atau benar-benar berlaku, itu tolak tepi. Tapi public opinion menyatakan memang ada perbezaan pendapat. Bermula dengan isu tadahan air/pembalakan, isu Syabas, isu BAKTI, isu 16 Sept.,konsert Mariah Carey, konsert hiburan di stadium, lompat parti, gaduh dengan istana, isu Perak, isu Timb. KM Pulau Pinang, pemilihan PAS, dan unity government, dll. Peristiwa-peristiwa itu berlalu tanpa banyak sangat mengubah persepi umum. Sebab mood orang ramai masih ingin menaruh harapan besar kepada PR.

Tapi dalam sekian banyak isu, serta respond an reaksi yang di berikan, saya kira PR dengan jiwa sebagai pembangkang di Dewan Rakyat, masih bertindak dengan nada yang sama di DUN, walaupun mereka adalah kerajaan di situ. Seolah-olah jiwa itu belm dapat dihapuskan lagi.

Formula bagi segala keserabutan yang timbul adalah, Tenang+Matang=Menang. Dengan tinggal beberapa tahun sahaja lagi sebelum PR betul-betul menguasai Parlimen (atas kepercayaan yang mereka pegang), selagi sikap dan tindakan mereka belum benar-benar mencerminkan kemampuan untuk berhadapan dengan situasi dan serangan media, mereka ‘kalah’ di mata umum. Sebab media begitu ‘besar’ saat ini. Apa sahaja yang digambarkan media terhadap sebarang situasi, itulah reality, walaupun hanya suatu persepsi.

Tenang maksudnya sabar, jangan gopoh, dan jangan mudah percaya sebarang berita. Dapatkan first hand information dari pihak yang sepatutnya. Banyakkan berbincang dan tak perlu menjadi jaguh. Banyakkan refer kepada keputusan bersama.

Matang dalam berhadapan dengan pelbagai isu, yang kadang-kadang tidak menyebelahi sesuatu pihak. Mengekalkan transparensi suatu hal, tapi kebijaksanaan dalam berpolitik juga harus tepat.

Menang dan kemenangan sudah dekat. Tapi boleh jadi ia menjadi jauh semakin kita mendekati ia. Isunya adalah sikap kita. Kita boleh mengubah pandangan dan persepsi awam dengan cara kita sendiri.

Tenang+Matang=Menang!!

2 comments:

munzir said...

politik itu adalah persepsi

Abu Yasir said...

Berpolitik pulak shiekh kita sorang ni, ada gaya nak follow prof Aziz Bari. Apa kata tentang kerajaan perpaduan?