Wednesday 28 November 2007

Kembara Utara: kenali diri


Memula memang sejak dari time final exam lagi aku dah bercadang nak gi pusing2 belah utara....kembali melihat sejarah silam diri aku...sebab memang dibesarkan di sana...dan jumpe ngan kengkawan2 yang merpakan sebahagian dari sejarah hidupku....dan dah memang set nak berjalan dalam waktu cuti sem kali ni...

dulu pernah plan nak ek sebelah selatan..singapore dll...tapi tak kesampaian.
so kali ni dah berazam dan jalan truz...perjalan kembara utara...kenali diri.

Perjalanan selama lebih kurang seminggu menjadi satu jawapan yang pasti kepada persoalan2 yang ada dalam hidup kita...aku lah khususnya......sebab dalam perjalanan kali ni..sempat untuk mengennali erti hidup dan asal usul kehidupan.

Start journey dari Pudu...pada pagi isnin....then sampai ke butterworth....nak di jadikan cerita dah la memula pakat ngan adul nak gi same2 dari pudu...kawan tu plak lambat...dah terlepas....so dia naik bas lain dan follow dari belakang sepanjang journey....


aku plak dok melayan the Khairy Chronicles aku...sampai menyantap pizza dua hinggit yang aku bli kat hentian tadi. sampai dalam kol 3 petang....dan elok2 je sampai...aku call adul...dah...dia dah terlepas ke sebelah pulau turun kat sg. nibong...baiklah..bagus.


so chop amek aku dulu hantar kat umah kakak dia kat politeknik bm. sambil tu...adul kene pusing pulau naik bas rapid penang dan feri..balik ke sebelah seberang...hah...pusing lah dia sorang2...kul 5 lebih baru sampai kat poli tu.


lepas makan jap, chop bawak gi makan kat rumah family dia, kat bm. dan malam tui kami pekena char koew tioy..cawangan sani.


malam tu yelah disamping sembang hal2 yemen tak yemen nya...kami berbincang panjang khusunya dalam hal2 landskap da'wah di msia........yang pasti pokok perbincangan tu kembali kepada isu utama....kembali kepada asolah...


Esok pagi ujen datang dari rumah dia...so lepas makan pagi (dekat kul 11 pg gak)..kitorang bertolak ke sg petani...first gi panati merdeka tgk rumah abg Mie, dan lepak jap kat pantai merdeka....tak dan lame..hujan la plak...so trus lah kitorang bergerak ke empat membesar ku...

sekolah Al-Islah...sampai2 je...gembira giler aku tengok sekolah tu...daripada dulu nak buat kutipan duit pun...perbelanjaan majlis lagi banyak daripada kutipan skang dan penuh ngan bangunan....ye ...aku ingat...kembali kepada asal...


pas tu ikut tofek dan che yah gi rumah diorang kat taman ria, sg petani...dok lah sembang2 skit...tapi lama tak lama pun 2 jam lebih gak.....So lepas tu trus gerak ke station bus sg petani...

sampai shahab perdana..di aloq sta'..dah kat2 maghrib gak...so semmayang siap2 ...munzir datang amek ngan mak dia.......so makan malam tu antara yang terbaik...ikan siakap 2 rasa...special untuk kami..kata munzet dia pun first time dapat masakan macam tuh (toi ka?)...well ape2 hal pun thanx...sedap gak..adul tambah banyak...


nak jadikan cerita warga Sek Al-azhar, jitra sedang ada daurah ilmu, so aku kene bawak kete volvo ust sayuti..gi alazhar tukar ngan kenari then trus meluncur ke perlis...jumpe jo..si tukang masak...businessman dah skang...so sembang panjang lah gak...sampai kol 12 lebih...tapi yang penting dapat lihat satu perasaan yang sangat luar biasa bila orang baik2 ada kan...cam munziet....terasa berbeza suasana...sentimen2 nilai2 perubahan ti sentiasa nak dibawa...alhamdulillah...sekali lagi aku kembara mengenal dir ku..sejarah silamku..kembali kepada asal usul aku dibesarkan...dan lalu balik kawasan2 yang pernah suatu masa dulu menjai kawan karib aku...........huhu syahdu r...


malam tu sekali lagi tidur lambat...makan2 snek ala kedah skit. dan bersembang, berdiskusi, berbincang panjang...mungkin juyga pengalaman dk aku dengan munzet di yemen...ternyata aku dapati kalau betul2 seseorang tu mengaji agama...kembali kepada Q&S...pasti autmatically dia akan tau yang btol...dia akan epat kembali dan mencari yang asal...


Esoknya..tak lama...pagi2 selepas breakfast kami ikut munzet gi azhar...ikut jap daurah ilmu....pagi tu syarh waraqat...sempat pagi tu kami call aabid...dan dia mai..amek kami kat azhar....


so destinasi seterusnya...penang..tapi kami singgah dulu ke rumah dia yang wow...tarbayik. Amek abang dia...nama Abdullah Sani Abdul Latif...ironically...perkataan itu membentuk perkataan ASAL...sama tema dengan maksud perjalanan kami kali ni...


So perjalana ke penang lama juga...tapi sebeluh pi ke pulau pi matriks penang...aabid nak hantaq barang kat adik dia...huh..bagus betul abang begini...sayang sungguh dia kat adik dia....

Trus kami gi ke penang masuk dan stop kat hentian bas sg nibong...badli dah tunggu dan dia trus bawak kami gi umah dia ....kat situ makan..mamak style...tarbayik...smue 5 orang kami pakat tmabah..sampai habis makanan.........


Tak pa nak jalan punya cerita....pi kot jalan belakang naik turun bukit....balik pulau..masuk kot town..jelutong...trus masuk balik pi kejalan ust hj hamzah....


tapi jagan tak tau ...pusing penang tak sah kalau tak singgah makan.....first singgah makan pasembor...dan kawan2 yang pi time tuh mesti ingat tagline ni....ni cina munya...hahahatak lama pas tu pekena abc penang style...then baru diakhiri dengan sani char koew tioy....


so sampai kat situ ja penglibatan aabid&co...sebelum depa balik semula ke kedah....cadang kami..aku ngan adul pun join depa balik loq sta'..sebab nk jalan sana pulak esok...tapi kami batalkan hasrat sebab nak tangkap a few pictures yang tarbaik around penang ni......


So malam tu kami pun beraksilah...shot sana...shot sini...memang best lah dengan bantuan kamera mahal adul...hanya untukmu....dan yang paling penting...malam tu pi pekena nasi kandar kat line clear..+sus campur teloq....huh dinner lewat malam ...


malam tuh macam biasa untuk journey kami kali ni...tidur lewat...sembang lebih kurang...then esok pagi sambung tidoq skit lagi...


bertolak balik kl dalam pukul 2 ptg...dan sepanjang perjalanan balik kl...banyaklah aku berkongsi pendapat dan pandangan ngan adul...kawan aku mase kat yemen lagi........


dan malam aku amek keputusan tido kat rumah sewa dia kat melati dulu.,...esoknya..jumaat baru balik umah...


so memang journey kali ni sangat menginagtkan aku kepada nostalgia2 lama..kawan2...sekolah..tempat aku membesar....dan seluruh isi perjalan itu...kepambali kepada asal...........

No comments: