Friday 3 October 2008

Cuti datang lagi

Cuti datang lagi. Kali ni cuti raya puasa. Kami sekeluarga dah banyak tahun balik kampong selepas solat raya di KL. Lepas tu baru gerak samada ke Batu Pahat dulu atau Kulim. Either or, mana-mana pun sama, sebab akan raya di dua-dua tempat. Tapi yang pasti lebih banyak beraya di atas jalan raya.
Saya lebih suka kalau balik kampong bukan time raya. Sebab sesak dan rebut. Tapi sebab dapat jumpa sedara-mara, it’s worth it. Cuma yang lagi best, kalau balik kampong time cuti sekolah. Kalau dulu-dulu memang banyak kali dapat buat macam tu. But now, it’s hard to find one of those time. Semua sibuk. Kalau tak tengah kuliyyah, mesti tengah ada program lain.
Time dulu, mesti at least balik seminggu ke kampong. Abah hantar. Then, adalah aktiviti kami bersama Tok dengan Wan, atau Baba dengan Tok Habib. Tapi sebab dulu rumah kami dekat Jitra, so yang selalu ialah ke Kulim. Apa yang best? Semuanya.
Pagi-pagi biasanya Tok dengan Wan akan ubah kebiasaan mereka solat subuh di masjid untuk solat di rumah saja. Yelah nak amek kira kami ni yang masih kecil. Cuma kalau hari jumaat, kami ke masjid. Sebab ada sujud sejadah. Time tu kecil lagi. Dalam hati dah tak sabar-sabar: Apsal imam ni baca panjang sangat? Yelah mana taknya. Rakaat pertama surah sajadah. Rakaat kedua surah al-insan. Tu pun kalau tak terlupa ayat-ayat. Di buatnya lupa ayat, then terus tukar surah lain-kalau pendek tak pe lah, ini ditukarnya ke surah al-waqiah. Alamatnya menggelatarlah lutut pagi tu.
Pas tu, kami akan balk makan pagi. Kalau tak pun sesekali pergi minum kat warong depan tu. Suka tengok atok-atok duduk bersembang hal-hal setempat. Tak kiralah politik ke, kendur kawin ke, apa ke. Seronok sangat.
Biasanya setiap kali balik aka nada aktiviti special. Mandi sungai atau air terjun. Yang menjadi pilihan ialah di Junjong. Pagi-pagi lagi dah siap. Dengan pakaian segala, basket terisi penuh dengan makanan dan juadah. Dan booom.!!! Bushhhh!!!...apa lagi. Terjun mandi la.
Kadang-kadang kali pergi juga melawat rumah anak yatim. Sebab tok wan salah seorang lembaga amanah rumah anak yatim kat tengah-tengah pecan Kulim tu. Kami follow je. Sebab kami biasanya ada agenda sendiri…Main bola kat padang depan rumah anak yatim tu. Apa lagi beraksi sakan laaa.
Huh. Tu semua kenangan berapa tahun dulu. Ada 10 tahun. Kemudian usia dah beranjak dewasa, it became lesser and lesser. Very rare dah balik kampong. Bukan sebab apa. Tapi mungkin krja banyak. Ah semua tu alasan je. Sekarang masa-masa indah tu, mungkin tinggal kenangan. Ye lah walaupun Tok dan Wan, dan Baba masih ada, ada saja hambatan yang membataskan niat kami itu.
Tak de pape. Cuma dekat-dekat nak raya ni teringat je. Well. Selamat hari raya. Selamat balik ke kampong. Dan hati-hati dalam perjalanan.

No comments: