Saturday 19 January 2008

Membicarakan Ukhuwwah: Mencari winning formula


Ramai yang bertanya, apa dah jadi dengan ukhuwwah kita. Dah tak macam dulu. Dah tak rapat. Kita dah tak ada kebersamaan.


Kalau berbicara tentang ukhuwwah kita lebat. Kita letak standard macam Nabi dengan sahabat. Ukuwwah antara kita dengan kawan-kawan, teman-teman, dan rakan-rakan.


Hakikat ukhuwwah itu adalah give and take. Ada yang memberi dan ada yang menerima. Ia bukan one way punya hubungan. Sebab tu once kita gagal memahami nature dan asal bentuk itu, kita akan bersifat ghulu dalam menuntut ukhuwwah rakan-rakan.


Apa standard yang kita letakkan ?. Kita mengharap orang lain macam kita (macam yang claim tu lah). Bersemangat sentiasa, penuh enthusiasm, bersegera, dan laju, dan cepat berubah kea rah kebaikan. Betul tiada salah dalam membuat begitu. Tapi apakah kita telah berlaku adil terhadap mereka?. Apakah itu jalan yang terbaik?


Tuntutan


Persahabatan dan ukhuwwah bukan untuk dicuba dan diuji oleh kita. Ada tuntutan yang harus kita penuhi. Peraturannya mudah. Sebelum kita minta orang lain memberikan ‘cinta’ mereka, kita seharusnya ‘cinta’ mereka dahulu. Manifestasi cinta?


Kita kenal mereka dahulu. Jangan mudah-mudah cakap kata kita dah kenal seseorang dan still kita tak memenuhi at least kehendak yang telah diletakkan oleh ukhuwwah itu sendiri. Satu cerita, apabila saidini Umar didatangi oleh sesoerang yang menyatakan bahawa dia kenal seseorang yang lain, lalu beliau bertaya kepada lelaki itu” Apakah kamu pernah bermusafir bersamanya?, Apakah kamu pernah bermalam dengannya (tidur) ?, apakah kamu pernah makan bersamanya?. Lalau dijawab tidak. Maka Umar pun berkata: Kamu tidak mengenalnya. Hah. At least tiga tuntutan yang dinyatakan tadi kita dah langsaikan, barulah kita boleh membicarakan soal ukhuwwah denganya. Bukan mudah anda bolej claim anda kenal orang. Sebab keperibadian seseorang itu, belum teruji di saat-saat lain.


Jangan kita bersikap keras dengan sesama manusia. Manusia ni makhluk Allah yang sangat unik. Dia diberi pilihan. Antara membuat kebaikan dan keburukan. Manusia berbeza antara satu sama lain. Physically, dengan tanda-tanda yang berbeza, minat dan kecenerungan, gaya dan pace masing-masing. Tak ada satu standard rule dalam menyusun manusia. Jangkan kata dalam mendisiplinkan manusia, bahkan dalam membuat kebaikan pun, manusia berbeza dan tidak sama. Allah sebut, bahawa ada sebahagian manusia yang zalim terhadap diri sendiri, ada yang sederhana di dalam mengambil Al-Quran dan ada yang bersungguh-sungguh berlumba-lumba mengejar pahala dari allah. So?. Apa sikap kita. Ya sikap kita terhadap kebaikan ialah terus melaju dan pecut. Tapi terhadap yang lain terutamanya rakan-rakan jangan kita bersikap keras dan memaksa.


Allah sebut: “…sekiranya kamu bersikap keras terhadap mereka maka nescaya mereka akan lari dari sekeliling kamu..”Bersikap keras bukan sahaja dilarang terhadap orang yang belum Islam, bahkan yang telah Islam juga sama tuntutannya. Sebab ini hati manusia. Dia lembut dan sukakan kelembutan. Maka santuni hati manusia dengan kelembutan.


Fahami naluri manusiawi. Ada ups and downs. Ketika dia sedang naik syeikh, kita naikkan semangatnya. Dan ketika dia down kita motivate dia. Jangan ‘bunuh’ dia. Tapi itu yang kebanyakkan kita buat. Once kau down, kau kena cepat-cepat tambah amal ibadah, banyakkan qiam dan lain lain, katanya. Betul nothins wrong. Tapi time tu anda buat dia macam tu, lari terus dia. Sebanya bukan statement anda salah, tapi anda salah approach, dek kerana kegagalan memahami tabiat manusia. Let him be himself. Slow-slow.dia ada pace dia.


Persahabatan dan Ukhuwwah bukan untuk anda keji, dan bantai dia sehabisnya. Bukan dia sahaja yang anda perli, kutuk dan hina. Sebab itu bukan nature ukhuwwah. Tambah lagi bila anda memperlekehkan orang, dan anda gembira terhadap perkara itu, dan lantas apabila anda diperli balik, anda naik hangin….Namun itulah hakikat yang berlaku. Ramai di antara kita yang gemar sedemikian. Bila bab mengata kat orang dia sedap menambah perisanya dan membantah K.O ‘sahabat’nya itu, tapi bila dia di perli dalam nada gurau, nak kecil hati dan merajuk. Kita fahami, dalam berkawan dan bersahabat, gurau senda itu yang menambah perisa dan kemanisan. Tapi kalau ini situasinya, anda fikir sendiri. Ada ke orang yang nak kawan dan asyik dia yang kena perli?


Memperbaiki


Ok. Kita boleh plan macam-macam benda untuk nak pertingkatkan hubungan kita dengan rakan-rakan dan sahabat. Dari camping, jumbori, berkelah, makan-makan, dan macam-macam lagi, tapi still ada satu peraturan yang harus difahami.


Allah menyatakan dalam Quran: “dan dia yang menyatukan hati-hati kamu. Sekiranya kamu membelanjakan segala apa yang ada di muka bumi ini, seseungguhnya bukan kamu yang menyatukan mereka, tapi Allahlah yang menyatukan mereka…”.


Oleh itu, slow-slowlah dalam mendekati hati manusia. Kita bukan nak instant change, tetapi malah constant change. Kalau instant anda boleh bersikap keras dan memaksa, boleh jadi dia akan berubah on the spot, tapi tak lama, dia akan kembali kepada asal dan kemudian terus mninggalka anda. Tapi kalau nada make it slow it, tapi smart, maka perubahan constant yang kita inginkan. Constructive, sikit-sikit ia dibina, dan semakin mengukuh. Perubahan yang anda inginkan terhadap rakan-rakan dalam merespon terhadap isu ukhuwwah pasti akan lebih baik.


Fahami juga nature dan tabiat syariah, yang mana Allah nyatakan bahawa ianya bersifat Al-Waqiiyyah, reality (Syed Naquib Al-attas mendefinisikan sebagai hakikat). Yang mana dalam tuntutan Al-Waqieyyah ialah AlYusr, dan Al-Tadarruj. Inilah yang gagal difahami oleh ramai orang, bukan sahaja dalam membicarakan aspek ukhuwwah, bahkan dalam da’wah sekali pun. Kegagalan memahami unsur ini akan menyebabkan the so-called da’ie mengambil pandangan isti’jal (nak cepat-cepat) dan tidak memenuhi hak seseorang untuk slow dan faham secara constructive. Ia akan jadi tuntutan emosi daripada rasional.


Pesanan


Satu je yang saya teringat. Kata orang tua-tua. Manusia tu kan berbeza. Kapasiti dan kualitinya berbeza. Kemaiharannya juga berbeza. Jadi, kalau tak dapat bagi ceramah, dapat pasang khemah pun jadilah. Kalau tak dapat jadi pengerusi, dapat sususn kerusi pun jadilah. Betul tak?

1 comment:

nor dalila said...

hablun minallah wa hablun minnas...

pentingnya menjaga hubungan kita dengan Allah kerana Dia yang akan membetulkan hubungan kita dengan manusia-manusia lain dengan kuasaNya