Wednesday 17 September 2008

Di kala panas terik menghauskan anda..


Saya belum berkesempatan merai Ramadhan di timur tengah. Tapi ramadhan di Negara sendiri sudah cukup meriah saya kira. Cuma sesekali Nampak air yang sejuk, pasti terliur. Pasti juga setiap kali teringat, kenangan menikmati penghilang dahaga di timur tengah, menerpa ke kotak ingatan.


Kalau secara umum asir, atau jus buah-buahan apa pun ia memang berbaloi untuk menghilangkan dahaga. Tapi sebab ia cukup pekat, dan asli- orang kita tak jadikan ia sebagai minuman. Sebaliknya pencuci mulut saja. Tapi ada benda lain yang orang kita pasti akan terkenang.


I


Tahun lepas di Syria. Kata orang kalau melalu Souq Hamidiye atau sekitar Dimasyq, dan anda melewati penjual air tamr hind rugi kalau tak singgah dan menimati seteguk dua, kalau tak secawan dua. Tambah kalau selepas selesai berjumaatan. Di bawah panas terik, meneguk air tamr hind yang dingin dengan rasa masam, manis, wangi dan harum, dan sejuk yang mendingin di dalam. By the way, tamr hind adalah asam jawa. Di Syam, itu specialty mereka.


II


A friend of friend of mine, once pernah mengungkapkan tatkala di tanya apa kenangan yang paling tak boelh lupa ketika di Mesir, waktu belajar dulu. Jawabnya: Khasb. Air tebu. Saya pernah ke Mesir beberapa tahun dulu. Berziarahan. Tapi ketika itu kecil lagi sehingga tak dapat appreciate nilai estetika pada tebu Mesir tu. Apa beza tebu Mesir dengan kita punya?. Kata orang-orang di sana memang berbeza. Tambah kalau dah berjalan jauh, panas terik, dan jalan yang bising, berhabuk dan sesak dengan 22 juta penduduk di tengah-tengah kota Kaherah, memang nikmat minum tebu. Terus lupa masalah sekejap. Focus terus tertumpu kepada thirst quencher yang satu ni. Terasa masa terhenti seketika. Dan rasanya cukup untuk membuatkan kalau orang bertanya apa kenangan di Mesir-jawapannya tebu.


III


2004, saya di Sana’a. Ibu kota Yemen. Kalau ke kelas bahasa sebelah petang membawa ke malam. Kadang-kadang, kalau terasa tekak ni kering, pasti akan singgah menikmati air limb. Sebetulnya ia adalah air limau, yang dicampur susu. Jadi masam, manis, lemak susu bercampur, menghasilkan kenikmatan yang berbeza sekali. Tentunya lebih nyaman dengan hidangan dingin.



Di setiap tempat ada keistimewaan yang tak dapat disbanding dengan tempat lain. Bulan-bulan puasa ni, Cuma boleh teringat nak minum apa je lah, nak merasa…hmm..lambat lagi lah jawabnya.
Selamat berbuka puasa.

No comments: