Thursday 4 September 2008

Merdekakan Universiti kita!!

1.Baru semalam kerajaan mengumumkan anugerah Universiti Apex kepada Universiti Sains Pulau Pinang. Umunya, ia satu tindakan kehadapan yang bijak, dalam usaha meningkatkan lagi mutu pendidikan dan isntitusi pengajian tinggi di Negara ini.

2. Namun dalam kegembiraan sesetengah pihak menyambut baik langkah ini, diharap ini bukan satu pengumuman kosmetik sahaj, atau bernuansa populist. JAngan dek kerana nakan nama dan political mileage, kita menamakan pelbagai rancangan yang hebat dan gah atas kertas, tapi hampeh dalam perlaksaan.

3. Saya cuba melihat langkah mulia ini dalam kerangka kemerdekaan yang kita masih merasai kehangatannya (sebab semangat merdeka sedang dibawa menuju ke 16 September, entah kerana nak sambut Hari Malaysia atau hal-hal yang lain). Dengan roh merdeka kita menyetujui rancangan ini kerana institusi pengajian tinggi ini ‘diberikan semula’ haknya yang sepatutnya telah lama diberikan.

4. Bukanya salah pihak-pihak tertentu kerana tidak mengambil dan mengumumkan langkah ini awal-awal dulu, sebaik menerima kemerdekaan Negara ini, tetapi setelah lebih 50 tahun merdeka kira seharusnya menilai kembali kerosakkan teruk dan serius yang kita, seluruhnya, telah lakukan terhadap pusat peradaban dan budaya ini. Apakah setelah 50 tahun kita jahanamkan ia, dan kemudian satu hari kita catkin ia dengan warna baru, ia akan menjadi sesuatu yang baru, bagus, dan baik?

5. Universiti Apex, sesuai dengan istilahnya akan diberi kebebasan autonomi untuk mentadbir institusinya sendiri, kawalan terhadap pengambilan pelajar, geran penyelidikan yang lebih banyak, kenaikan dan pemilihan pentadbir dan akademik yang lebih telus. Kuasa yang sepatutnya memang dinikmati oleh semua dan setiap institusi bergepar IPT.

6. Isu utama di sini adalah revolusi minda yang harus dilakukan terhadap keseluruhan aspek pengajian tinggi. Saya tak berniat untuk bermain politik. Tapi disebabkan politik, ia telah mengheret sama asset paling bernilai bagi setiap bangsa ini ke dalam kancah kerosakan dan kemunduran pemikiran dan pembangunan. Saya tak bermaksudkan pembangunan dari aspek fizikal.

7. Tentunya kita lebih terkehadapan dan gah dari aspek itu. Tapi justeru harga yang kita terpaksa bayar untuk dapat duduk dalam bangunan yang cantik dan berhawa dingin, ialah mengorbankan kebebasan akademik dan bereksperimen dengan alam. Setelah begitu lama kita ditekan, tentunya saya tak perlu sebuk dengan berbagai undang-undang, peraturan dan by-laws.

8. Perumpamaan saya mudah saja. Kalau masih ingat decree kebebasan jiwa yang diumumkan oleh Presiden Amerika ke-15, Abraham Lincoln, yang membebeaskan semua manusia dari sebarang perhambaan. Sejuru itu, semua hamba kulit hitam pun dibenarkan untuk membina kehidupan baru. Namun ternyata tidak lama. Tanpa ada apa-apa peraturan baru, para hamba ini dengan rela hati kembali kepada tuan asal mereka. 9. Alasannya, kerana mereka tidak dapat hidup tanpa disuruh. Itulah kehidupan sebenar mereka, kata mereka. Nah. Apakah itu tidak akan jadi kepada pengumuman terkini ini. Ok lah. 100 tahun diberi untuk menempatkan dalam 100 universiti terbaik di dunia. Tapi justeru kita memerlukan lebih banyak effort untuk pergi lebih jauh. Kita memerlukan banyak masa ‘to clean up the mess’.

10. Sekarang bukan soal salah siapa. Letak tepi isu iut. Saya tak nak, sebab kita nak ambil jalan mudah, bila ada orang address isu-siu sebegini, dia dianggap anti- establishment, pro-pembangkang. Tidak. Ini soal masa depan bangsa kita. Kita dah muak dengan pengangguran yang melampau-lampau, kebejatan social, dan tenaga kerja yang tidak berkemampuan dan tidak berintegriti. Enough of this.

11. Mari kita mulakan suatu era baru dalam kebebasan sebenar IPT: kebebasan akademik dan kajian, kebebasan mahasiswa untuk bersuara apolitical (tidak berpihak kepada kerajaan atau pembangkang), pembangunan modal insane sebenar, dan kemajuan ilmu dan bahasa ke peringkat global. Kita boleh. Merdekakan universiti kita!!

No comments: