Friday 26 September 2008

Ramadhan di sana sini: sejenak di Irbid

Ramadhan di Irbid terasa kedatangannya dengan berubahnya suasana dan gaya kehidupan masyarakat setempat. Bermula dari malam pertama, kedai-kedai makanan banyak yang menjual air tamar hindi-sejenis minuman asam jawa, dan juga qutoyyif- bahan berasaskan tepung yang digoreng separa dan dimakan bersama qisytoh atau krim cair. Basically, semua kedai menjual produk tersebut, tetapi berbeza standard dari sebuah kedai ke kedai yang lain. Siapa yang sudah lama saja boleh tahu yang mana high quality atau tidak. In fact, kalau yang betul-betul sedap, orang ramai akan beratur panjang menunggu giliran untuk membeli air tamar hindi dan qutoyyif dari selepas waktu asar lagi!

Bagi masyarakat setempat, perubahan dapat dirasakan dengan bertambahnya bilangan mereka yang hadir ke masjid setiap kali waktu solat. Bermula dengan solat subuh, kalau dahulunya 6-7 saf, kini 12 saf ke atas. Boleh dikatakan dua kali ganda pertambahan. Begitu juga dengan solat-solat lain. Apatah lagi solat tarawih, sudah tentu penuh. Satu keunikan masyarakat di sini ialah mereka sangat yakin bahawa malam lLailatul Qadr itu pasti jatuh pada tanggal 27 Ramadhan. Maka pada malam tersebut, masjid akan penuh bagaikan solat jumaat, dan mereka akan mendirikan qiyamullail sepanjang malam. Saya sangat respect pada imam yang memimpin qiyam tersebut. Meskipun sepanjang malam mendirikan qiyam, dengan bacaan yang sangat panjang dan meletihkan, tetapi keesokan paginya beliau boleh hadir ke pejabat pada waktunya, tak lewat sedikit pun dan terus bertenaga sepanjang hari.

Bagi komuniti pelajar Malaysia pula, sahur adalah satu cabaran terutama pada yang lelaki. Rata-rata apabila ditanya tentang sahur, ramai yang menyatakan sekadar bersahur air beberapa teguk dan makan beberapa biji tamar. Maybe sebab mengatuk sangat.Ada sebahagian yang bersahur nasi sebelum tidur, yang ini mungkin sudah confirm tak bangun sahur. Walau apa pun yang menjadi bekal ketika sahur, aktiviti harian berjalan seperti biasa. Cumanya, kelas dan waktu pejabat akan tamat lebih awal dari biasa bagi membolehkan pelajar dan pekerja pulang untuk berbuka. Suatu yang menarik kalau dapat diaplikasikan di Malaysia.

Juadah hidangan berbuka buat pelajar Malaysia tak banyak pilihan kalau tidak memasak di rumah. Yang ada hanya hidangan-hidangan biasa. Tapi yang menarik ialah banyak jemputan untuk iftar, meskipun dari sahabat-sahabat yang tinggal berseorangan. Masyarakat tempatan juga ada menjemput untuk iftar, dan biasanya pelajar Malaysia akan berlumba-lumba untuk turut serta sebab hidangannya daging kambing!

Tarawih di sini ada berbagai pakej, ada yang abu sari’ (pakej solat cepat), dan ada yang bacaannya panjang hingga meletihkan kaki berdiri. Of course lah ada yang 8 rakaat dan ada yang 20. Bagi pelajar Malaysia yang sibuk, mereka akan soolat terawih di masjid abu sari’ ni, meskipun agak jauh sedikit. Tapi bagi mereka yang banyak masa, Masjid Jamiah sudah memadai. 8 rakaat, tapi puas hati sebab bacaan yang sedap dan panjang. Terasa masa kita diisi dengan beribadat kepada Allah.

Usai berterawih, saya sangat gemar untuk membeli sejenis minuman yang jarang dijumpai di bulan-bulan selain Ramadhan. Sahlab sukhun, ataupun sahlab panas. Sejak dari tahun pertama saya di sini, itulah minuman yang saya selalu beli selepas saja selesai berterawih. Agak sukar untuk describe minuman ni, kene dating sini dlu baru boleh rasa. Tapi sebenarnya ramai pelajar Malaysia yang kurang gemar minuman ni, saya pun tak faham kenapa.

Begitulah Ramadhan di Irbid. Sudah 4 kali saya berpuasa Ramadhan di sini, dan suasananya sama sahaja dari tahun ke tahun. Moga masyarakat di sini terus tekun meningkatkan ibadah di bulan Ramabhan.

Abu Thana’,Irbid,Jordan

No comments: