Friday 21 December 2007

Hantu: Masyarakat Melayu dan pendidikan


Mesti anda masih ingat, waktu kecik2 dulu orang-orang tua ataupun nenek-nenek kite selalu cakap: ’jangan cakap aku, nati hantu paku...’..’hah jangan pergi kat belakang tuh, nanti mabang datang’.

Tu adalah antara contoh ayat2 yang pasti digunekan oleh SESETENGAH orang untuk ’mendidik’ anak2 mereka berkelakuan baik dan bersopan satun serta berdisiplin. Sebenarnya banyak lagi, lebih2 lagi yang, saye tak nak lah bersikap pesimis terhadap kaedah penddikan begitu, tapi yang sangat mistik dan seolah tak berasas seperti jangan menyanyi ketika masak, nanti lambat dapat jodoh lah, anak dara jangan duduk kat beranda rumah nanti lambat dapat jodoh dan lain2...(ye ke macam tu diorang cakap...seingat2 saye lah yang sepesyen2 tu lah kirenya).
Waktu dulu

At one poit kaedah tu telah berjaya mendisiplin kan budak2 waktu tuh. But as time goes by, kite dapati ada sedikit kesan daripada penggunaan kaedah tu yang telah mengeffect cara fikir dan perkembangan minda kanak2...dan sekarang ni diorang dah pun memegang portfolio2 besar di peringkat nasional dan international. Dan yang pasti sebahagian daripadanya masih meneruskan kaedah tu kepada anak2 mereka serta masyarakat umumnya.

Sedar tak sedar, kaedah menakutkan kanak2 dengan suatu yang sebenarnya tak de basis pun telah menyebabkan ketakutan kepada kanak2 tu, dan seterusnya menyebabkan

Lagi satu, seperti yang pernah disentuh dalam sebuah majalah, ialah sikap sebahagian ibubapa yang menganggap persoalan dan pertanyaan yang dikemukan oleh anak2 mereka sebagai tidak penting dan sebaliknya menyuruh mereka berdiam diri...seperti diamlah, tak nampak ke mak tengah sibuk ni...dan macam2 lagi yang seterusnya membunuh sfat curiousity budak tu...pastu dah set kat otak diorang ape2 soalan tak yah tanya mak ayah...cari sendiri...dan akhirnya kita akan dapati anak2 ini mencari jawapan kepada persoalan mereka samada melalui kawan2 atau internet....anda faham maksud saye kan?...

Berlanjutan daripada point kat atas yang menjadi permasalahan kepada kebanyakkan anggota masyarakat kite ialah kesediaan mereka berbincang dan menerangkan persoalan2 yang telah menjadi taboo dalam masyarakat kite khususnya berkaitan seks....sehingga anak2 tu mencari sendiri jawapan atau dia akan salah faham hasil penerangan mak ayah dia yang jawab ala kadar dan tak sungguh2 sekadar nak melepaskan tanggungjawab secara bodoh2 je.

Lagi satu situasi yang saye boleh perhatikan, ialah sikap sesetengah daripada kite yang menyankga dengan menipu anaknya dia akan dapat menyelesaikan masalah. Contohnya dalam satu keadaan, seorang anak yang telah melihat suatu permainan telah merengek pada maknye. Mak dia mule2 tak nak beli, dah tuh dia pun naik hangin..meraung2. mak dia dah mule naik malu, dan akhirnya buat perjanjian akan beli kat bawah. So dia pun diam. Sampai kat bawah, mak dia tak beli pun, terus masuk dalam keter. Ape lagi dalam keter kene cubit lah. Jadi anak tu dah dapat satu pelajaran yang baik. Dia diajarkan ’menipu’. Ape pun alasan yang diberikan, adakah itu cara terbaik mengajar anak? Satu persoalan. Anda jawab.
Kesan

Dah penat2 cerita sebenarnya kite nak tengok ke bahagian hasil mahsul penggunaan kaedah 2 diatas yang menghasilkan masyarakat yang hidup dalam budaya fear dan complacent...sebab mereka didik begitu....
Fear untuk mengubah dan menyaggah pendapat2 yang tidak lagi relevan, tak bersandarkan kebenaran dan lain2. dan budaya complacent menyebabkan mereka selesa dan berkecukupan...’qanaah salah timing’ dengan situasi dan keadaan semasa....tak yah nak ubah2...cukuplah dan bagus dah suasna kite....negara kite dah cukup baik dah tengok negara orang lain...miskin, perang tak aman...kite elok dah tu...syukur je lah....Dan di atas tu budaya untuk tidak berfifikran kreatif, bertanya dan mempersoalkan sesuatu perkara, sebab dari kecik mak ayah suruh diam...dan mereka tak terdidik untuk mengekspresikan pandangan mereka....tengoklah melayu kat mane2.....selalu dok kat belakang (saye pun suke dok belakang waktu kat kelas....suke tengok perangai dan memerhatikan perkembangan dalam keas tu...ha baik punye cover..) dan senyap je bile time soalan...tunduk malu2 kucing.

Dan begitulah juga...(sorry saye tak berapa suke sangat nak menyentuh politik partisan) pemimpin kita treat kite...bahkan sejak dari zaman penjajah...dasar pecah dan perintah...jangan bagi unsur2 pemikiran kreatif dan progresif...pemikiran kritikal dan mempersoalkan sesuatu tindakan...bukannya untuk mencabar, cume untuk mendapatkan alibi untuk setiap tindakan, tu je...pun dihalang.

Sebenarnya banyak manfaat dan hikmah di sebalik kata2 dan pantun 2 melayu lama yang mengajarkan kaedah mendidik anak. Cume pemahaman sesetangah orang yang salah telah menyebabkan ianya tak menjadi.

So. Apa tindakan kite skang. Anda orang2 yang terpelajar. 3 perkara pokok yang berlaku dalam masyarakat kita. There’s many thing to do. Where to start? Ourselves.
Yang penting didik anak2 kite atau umumnya generasi akan datang tentang adab sopan dan terangkan sebabnya. Biarkan mereka berfikir.
Fikirkan.

No comments: