Sunday 8 July 2007

‘Golongan Tengah’: Bahagian 1


Pengenalan

Mungkin ramai yang tertanya, mengapa tulisan dan tajuk perbicaraan yang seolah tidak ada signifikannya dibawa sebagai sebuah topik perbincangan. Namun, sekiranya diteliti secara mendalam inilah masa yang paling kritikal untuk sebenar membawa kembali idea lama, yang akan tetapi seolah telah dilupakan atau sengaja dilupakan oleh segolongan manusia, mungkin atas pelbagai alasan dan excuses.

Biarkan sebahagian kita untuk kekal begitu, sebab saya juga mempunyai suatu pandangan yang bukanlah baru, tetapi dibawa semula, untuk mengingatkan kita akan tentang siapa dan di mana sebenarnya kedudukan kita.

Pastinya kita akan menyedari tentang suasana dan situasi yang melanda negara kita tentang pertembungan golongan ‘tua’ dan ‘muda’, perbezaan politik yang tak sudah-sudah sejak dahulu kala, dan di kalangan orang da’wah, dengan organisasi mereka. Sebenarnya kita telah terperangkap dengan pergelutan istilah yang direka-reka, yang saya dapati telah menyebabkan sebahagian daripada golongan atau pengikut di atas telah melampau batas-batas tertentu, sehingga telah menyebabkan pertembungan itu seolah-olah antara hidup dan mati. Saya tidak nafikan yang saya juga mungkin terkesan dengan sebahagian pemikiran dan pemahaman yang saya buat atas kefahaman dan penelitian yang sedikit , namun bukanlah isu itu yang menjadi asas perbincangan ini, akan tetapi dorongan yang telah membawa sebahagian pengikut yang tidak memahami asas perbezaan tertentu berbanding pemahaman kelompok lain untuk bertindak mempertahankan pandangannya, menyalahkan yang lain dan memaki hamun dengan perkataan yang tidak sepatutnya diungkapkan sebagai seorang yang faham tentang Islam serta prinsip-prinsipnya.

Saya fikir, sehingga setakat ini pun mungkin ramai yang masih tak faham ke mana arah tuju perbincangan ini. Apa pun, tulisan di atas lebih banyak menerangkan sebab mengapa perlunya perbincangan ini dibawa semula dan diketengahkan dalam usaha memastikan keharmonian dan ketatasusilaan di dalam masyarakat dan disiplin yang pelbagai terjaga, terpelihara dan terus dikekalkan tanpa menolak akan keperluan terhadap perubahan dan agenda reformasi-pemikiran, politik, dan da’wah.

Saya sebenarnya tertarik untuk membawa pembaca menilai situasi di Malaysia khususnya (yang sebenarnya telah lama berlaku di dunia Islam secara amnya) dalam aspek pemikiran Islam-khususnya ‘pertembungan’ antara golongan ‘salafi’ dan ‘khalafi-pondok’ (yang juga saya secara peribadi tidak bersetuju dengan pengistilahan yang sebegitu, tetapi untuk tujuan perbincangan saya memilih untuk mengekalkan istilah yang popular seadanya), dan juga dari aspek da’wah masyarakat antara berbagai-bagai organisasi yang ada di Malaysia. Pada awal-awalnya perkembangan sebegini di anggap baik, namun setelah sekian lama kita dapati wujud pula sentiment yang berbaur pergaduhan, cemuhan, perli-memperli secara tidak professional, bahkan bertekak dan bertegang urat. Lalu kita seolah ingin bertanya, di mana silapnya?. Apakah kesilapan pada berbeza pendapat, atau sebenarnya sikap, adab, dan metodologi kita dalam berfahaman yang telah memburukkan situasi sedia ada.

Untuk mengatakan saya mengikuti perkembangan pertembungan antara pelbagai fahaman ini, saya mengakui bahawa saya tidaklah begitu mendalam, namun berdasarkan beberapa kes dan penilaian pada situasi, saya boleh katakan bahawa ia adalah reality yang dihadapi secara nyata. Mungkin benar juga, bahawa golongan yang benar-benar berpegang teguh kepada isu kandungan fahaman masing-masing tidaklah begitu beria-ia benar mempertahankan dan memcela fahaman orang lain, dan mungkin juga segelintir sahaja yang berbuat demikian, namun ia seolah menunjukkan kepada kita semua itulah hakikatnya yang berlaku. Pernah berlaku di depan mata saya sendiri, kedua-dua golongan yang mengaku atau terkesan dengan fahaman ‘salafi’ dan ‘khalafi’ mengadakan suatu forum perbincangan untuk mencari kebenaran, di mana mereka telah pada awal-awalnya menyatakan kesediaan untuk berpegang pada yang benar, dan bersumberkan nas-nas yang kuat dan kukuh. Namun setelah beberapa lama perbincangan berlangsung, keadaan mula menjadi kecoh dengan kedua-dua pihak mula bertikam lidah, perli-memperli, tuduh-menuduh, dan berbalahan sesame sendiri, yang saya kira sudah terkeluar dari etika dan ajaran Islam sendiri. Ke mana menghilangnya kebenaran, saya pun tak pasti, tapi yang jelas masing-masing cuba menegakkan pendapat sendiri (yang sebenarnya tidak salah sama sekali, bahkan perbincangan kearah mencari kebenaran adalah amat digalakkan) namun mereka sebenarnya lebih beria-ia mencari kesalahan orang lain, dan menunjukkan bahawa merekalah sebenarnya yang betul. Saya secara peribadi tentunya telah mempunyai pendirian terhadap isu ini, namun bersedia melihat semula pegangan dan kefahaman saya sekiranya dasar-dasar dan hujah-hujah yang dikemukakan adalah lebih tepat, namun melihatkan situasi dan suasana yang langsung tidak menggambarkan etika dan keperibadian Islam, saya sebenarnya amat malu dengan keadaan itu, apatah lagi kalau ianya disaksikan dan dihadiri oleh orang-orang yang langsung tidak mengetahui pokok pangkal perbincangan. Saya menjangkakan di dalam perbincangan ‘Di mana Allah’ itu, silap-silap daripada orang yang tidak faham mengenai isu itu akan akhirnya menganggap Allah itu tiada (nau’zubillah min zalik)-namun itulah yang saya khuatiri.

Begitu juga pengalaman saya berkawan dengan pelbagai jenis orang dengan berbagai-bagai jenis pegangan politik dan organisasi da’wah, sehingga pernah secara langsung di depan mata saya sendiri, mereka berbalah dan bersangka buruk sesame sendiri bahkan hanya di dalam petty-petty things…isu-isu remeh yang sebenarnya adalah salahfaham dan berdasarkan hearsay, dan maklumat yang tidak tepat. Inilah sebenarnya masalah yang kita hadapi, walaupun mungkin pihak yang lebih tinggi secara hierarki tidak bermaksud begitu, namun sifat ‘jumud’ dan ‘ta’assub’ yang melampau pada sesuatu fahaman telah menjerat mereka ke dalam suatu situasi yang tidak menguntungkan mana-mana pihak. (Saya sengaja tidak men’describe’ istilah jumud dan taasub…biar pembaca menelusuri sendiri definisinya supaya ada pemahaman lain terhadap penggunaan istilah itu)

Saya suka membawa pembaca kembali menelusuri ke dalam sirah Nabi Muhammad, di mana secara jelas kita dapati di kalangan sahabat sendiri bercanggah dan berbeza pendapat, contohnya di dalam kes pesanan Nabi untuk sahabat-sahabatnya bersolat asar di Bani Khuraizah, yang mana sebahagiannya telah mendirikan solat asar ketika waktu telah masuk, sehingga Nabi sendiri telah membenarkan kedua-dua ijtihad tersebut. Begitu juga di dalam kes bertayamum, di mana seorang sahabat setelah mencari air dan tidak ketemuan, bertayamum dan bersembahyang, manakala yang lain masih terus mencari. Lalu Nabi membenarkan kedua-dua ijtihad. Satu perkara menarik yang sangat memberi kesan terhadap pemikiran saya ialah hakikat bahawa Abdullah ibn Abbas r.a, sahabat Nabi yang mujtahid, dan Saidatina Aisyah r.a, isteri Nabi, adalah orang yang sangat tidak sekata di dalam ijtihad dan pendapat mereka malah mereka selalu berbalah. Akan tetapi, yang penting sebagai iktibar adalah sikap dan adab mereka di mana mereka setelah perbincangan ilmiah, tidak akan mencela antara satu sama lain, atau mengutuk dan memperlekehkan pandangan yang satu lagi. Inilah sebenarnya sikap yang menjadi tonggak kepada idea kewujudan golongan tengah.(anda boleh check kes-kes ini dalam sirah, hadith dan bantu saya membetulkan fakta sebenar).

Definisi Golongan Tengah

Siapakan golongan tengah ini?. Adakah ianya golongan baru, dan dengan kewujudan golongan baru ini akan menambahkan lagi perpecahan dan kekeliruan di kalangan masyarakat?. Bahkan, secara jelas saya nyatakan bahawa mereka adalah golongan yang sahabat-sahabat, para tabieen, tabi’ tabieen, dan para alim-ulama yang sejak zaman berzaman berada di dalamnya dan mereka menjunjung tinggi prinsip-prinsip yang terkandung di dalamnya. Ia bukanlah suatu organisasi, tetapi himpunan orang-orang yang mempercayai dan bertindak mengikut prinsip dan lunas yang sebenarnya menjadi asas dalam Islam.

Maka persoalan timbul sekali lagi, apakah kepentingan kewujudan golongan tengah ini? Apakah dengan wujudnya golongan tengah ini akan menyelesaikan masalah atau sebenarnya menambah masalah? Nah. Di sini secara terang dan nyata, ianya sekadar menimbulkan semula pemahaman tentang etika, adab, dan kefahaman dalam berbeza dan berselisih pendapat. Sekali lagi, ingin dijelaskan bahawa berselisih pendapat bukan suatu yang asing di dalam Islam, seperti yang telah dinyatakan di atas. Juga, ianya bukanlah suatu yang dihinakan di dalam Islam, sekiranya berada di atas landasan yang betul dan berasaskan panduan Al-quran dan As-Sunnah. Akan tetapi persoalan etika dan tatacara berbeza pendapat yang menjadi keutamaan, agar setiap orang, pihak dan individu yang terlibat di dalam perbezaan pendapat terutamanya di dalam aspek-aspek yang melibatkan Islam dan prinsip-prinsip di dalamnya tidak menyebabkan seseorang melampaui batas-batas luhur kemanusiaan dan Syariat Allah.

No comments: