Sunday 8 July 2007

‘Golongan Tengah’: Bahagian 3


2. Akhlaq

a) Intipati terpenting dalam fahaman golongan tengah ini ialah buah atau natijah daripada pemahaman yang jelas tentang aspek-aspek di dalam berbeza pendapat. Antara lain ialah sikap toleransi yang terjelma di dalam mereka mengemukakan pendapat dan seterusnya di dalam berbeza pandangan. Apa yang saya maksudkan sebagai toleransi ialah mereka bersedia untuk menerima sebarang perbezaan pendapat, tetapi seperti yang di jelaskan sebelum ini, di dalam lingkungan perkara-perkara yang dibenarkan sahaja. Bukan sekadar itu, mereka menerima pandangan pihak lain sebagai kemungkinan suatu yang betul juga, namun setelah perbincangan berlaku, mereka merasakan yang terbaik untuk mereka berdasarkan pengetahuan yang ada pada mereka, adalah pandangan mereka itu. Namun ini berjalan dengan sikap yang sangat sederhana, dan sekiranya setelah perbincangan berlaku, masih kedua-dua pihak berpegang pada fahaman masing-masing, maka di atas dasar berbaik sangka kira bertoleransi terhadap pandangan masing-masing dan tidak berbalahan secara terbuka. Mungkin secara fahaman kita berbeza, tetapi biarlah kita mengambil sikap berbaik-baik di dalam berbuat kebaikan dan perkara-perkara bermanfaat yang lain. Ini sangat bertepatan dengan akhlaq yang di tunjukkan oleh Ibn Abbas r.a dan saidatina A’isyah r.a yang walaupun secara ilmiah sangat tidak sefahaman, namun di luar majlis ilmu sangat menghormati antara satu sama lain. Biarlah kita mengambil iktibar dari kata-kata Ustaz Hasan Al-Banna di dalam isu ini, bahawa hendaklah kita bekerjasama di atas perkara yang kita sama-sama sepakati, dan berlapang dada di dalam perkara-perkara yang kita berbeza pendapat.

b) Selain itu, sikap kita sangat memperhatikan percakapan yang bersopan santun ketika berbicara dan tidak cepat melontarkan tuduhan melulu terhadap pihak yang kitaberbeza pendapat itu. Biarlah perbezaan pendapat itu berlaku di dalam majlis-majlis perbincangan yang dengan niat yang ikhlas bagi sama-sama mencari kebenaran, dan tidak terbawa-bawa sehingga keluar majlis. Namun sedihnya inilah hakikat yang sering berlaku, apabila sebahagian masyarakat kita sering sangat mengulang-ulang perbezaan-perbezaan yang wujud di antara pendapatnya dan pendapat orang lain, sehingga menyusahkan dan memberatkan orang lain. Sedangkan sebenarnya mereka ketika selain di waktu sesi-sesi perbincangan ‘ilmiah’ boleh bekerjasama di dalam perkara-perkara lain yang secara tidak langsung membawa orang yang langsung tidak pernah bersembahyang untuk sembahyang, daripada terus bertikam lidah mengenai boleh atau tidaknya membaca doa qunut. Ini sebenarnya hasil dan natijah pemahaman dan keutamaan yang jelas, dan bukan sikap yang dibuat-buat. Sabda baginda s.a.w:

‘ Sesungghnya aku diutuskan untuk menyempurnakan akhlaq yang baik..”
(maaf saya tak sempat buat rujukan terhadap hadith di atas, sapa2 yang berkesempatan boleh bantu…)

Berlanjutan daripada itu, masih ramai yang saya dapati bersikap tidak menghormati tokoh-tokoh penting sesuatu fahaman sehingga sanggup mengkafirkannya, atau setidak-tidaknya menggelarkannya dengan pelbagai gelaran yang kadang-kadang tidak benar pun dan hanya disandarkan kepada pendapat ‘ustad-ustad’ mereka. Sebagai contoh, saya sendiri mendengar di depan saya, seseorang menggelarkan Syeikh Yousif Al-Qaradawi dan Ustaz Hassan Al-Banna sebagai kepala Wahhabi! (malangnya apabila saya meminta penjelasan mengenai perkara itu, dia hanya menyatakan bahawa perkara itu diberitahu oleh syeikh/ustaznya…la macam tu pulak?)

Selain itu, satu ketika di mana saya dengan penuh rasa tanggungjawab telah menanyakan kepada seseorang akan kewujudan dalil-dalil bagi menyokong sesuatu pendapat, maka tidak semena-mena orang tersebut telah mengungkapkan bahawa syiekhnya akan membuat begini (sambil menunjukkan penumbuknya) bagi orang yang sentiasa nak dalil, dalil, dalil….Saya tak faham..(walaupun dalam keadaan berseloroh) apakah dalam situasi bersungguh-sungguh untuk mendapatkan jawapan dan hujah bagi memperakui sesuatu pandangan, itu jawapan yang saya dapat. Sungguh saya katakan itu, memanglah isi kandungan yang tersemat di dalam hatinya mungkin (mungkin dia dah lama baran dengan golongan yang sentiasa nak setiap pandangan ada dalil dan hujah, dan elok pula saya adalah point ‘baik’ untuk dia lepaskan pandangannya itu….mana tau?)

c) Yang lain, meliputi akhlaq untuk tidak mencemuh atau memerli pandangan orang lain. Sayangnya kita dapati, ramai di kalangan ‘orang-orang kuat’ (sekadar suatu istilah…atau anda ada maksud terhadap istilah itu?) fahaman-fahaman tertentu yang mengambil sikap mempermain-mainkan pandangan dan fahaman serta kepercayaan orang lain, yang sekurang-kurang bersumberkan dalil yang mereka kira kuat dan sahih. Pernah saya dikejutkan dengan akhlaq seorang ‘orang kuat’ yang di dalam suatu sesi ceramahnya memperolok-olokkan hujah tentang perlu berqunut dengan sengaja seolah bermain-main dengan tangan membolak balikkan tangannya seperti bermain-main. Pointnya di sini tidaklah pula saya ingin menyatakan stand saya berkenaan isu qunut, namun kadang kala sikap kita yang tidak professional dan memperolok-olokkan hujah pihak lain seolah-olah seperti ia tidak mempunyai hujah langsung di dalam Islam. Jika itulah sikap yang kita ingin tonjolkan, maka daripada tidak membaca doa qunut, orang-orang yang tidak ‘faham’, akan tidak bersembahyang terus….adakah ini yang kita mahukan? At least, bercakaplah dengan cara yang elok dan baik, dan hormatilah pandangan orang lain.

3. Perbincangan

a) Sekali lagi secara jelas, golongan tengah bukanlah golongan yang tidak tergolongan dari mana-mana fahaman yang berbeza pendapat di kalangan mereka,malah golongan tengah sangat faham adalah tidak salah untuk mempunya pegangan tertentu, Cuma yang membezakan mereka adalah mereka tidak hanya menyatakan bahwa pandangan mereka sahaja yang betul, dan yang lain adalah salah dan batil, Cuma bagi mereka , menurut pandangan dan kefahaman mereka yang terbatas, fahaman tertentu mereka itulah yang terbaik untuk mereka. Maka sekali lagi, tidak timbul isu, golongan tengah adalah golongan ‘liberal’ ( bukan Islam liberal tetapi dalam erti kata khusus tidak mempunyai pegangan tertentu di dalam sasuatu isu, ikut dan…dan hanya ikut pendapat ramai tanpa kaji selidik), kerana secara terang mereka adalah orang yang mempunyai pandangan tertentu dan bergabung dengan pandangan tersebut. Cuma yang menarik sekiranya mereka ini adalah golongan tengah, mereka mungkin boleh jadi sebahagian dari fahaman ‘salafi’ (contoh sahaja) dan sebahagian lagi ‘khalafi’, namun boleh menghormati pandangan orang lain, boleh jadi ABIM dan JIM, namun masih menghormati entity masing-masing.

b) Mereka juga memahami bahawa dalam masalah ilmu, mereka tidak menyempitkan pandangan terhadap pandangan mereka dan ‘puak’ mereka sahaja yang betul, bahkan bersedia mendengarkan hujah pihak-pihak yang berbeza pendapat dengan mereka, dan mungkin lebih dari itu, bersedia untuk mengubah persepsi dan pandangan mereka tentang sesuatu isu.

c) Mereka juga di dalam sesi-sesi perbincangan hanya akan menggunakan saluran yang tepat sebagai medan perbincangan dan hanya dikhususkan terhadap golongan yang berilmu pengetahuan dan berkebolehan sahaja. Maka kita akan dapati bahawa perbincangan-perbincangan ilmiah sebegini yang kadang-kadang menyentuh peribadi dan pandangan seseorang individu atau tokoh di kalangan masyarakat, atau prinsip asas di dalam sesuatu organisasi da’wah atau politik, diadakan secara tertutup, terpandu, terarah, dalam suasana muhibbah, dan penuh penghormatan dan hanya berlaku di kalangan orang-orang yang berkebolehan, berkemampuan dan mempunyai kekuatan di dalam berhujah dan berdalil. Saya secara peribadi menyatakan bahawa saya sendiri adalah tidak layak untuk berada di situ. Namun sekiranya kita mengambil langkah-langkah proaktif sebegini, dengan niat yang ikhlas dan berlapang dada maka kita akan beroleh manfaat. Jika tidak, seperti yang saya telah nyatakan sebelum ini, ia akan hanya menjadikan keadaan worst, bertambah teruk dan tidak menambah pahala sesiapa pun. Satu contoh yang sangat baik yang pernah saya dapati, di sebuah Institusi pengajian tinggi di Republik Yemen, di mana secara jelas perbincangan mengenai pendapat-pendapat Imam Nawawi r.a dibincangkan secara ilmiah, penuh penghormatan terhadap Imam Nawawi dan sentiasa mendoakan kerahmatan baginya. Begitu juga peraturan untuk tidak membincangkan hasil perbincangan itu secara umum dengan public membuatkan suasana harmoni dapat dikekalkan memandangkan masyarakat umum tidak mengetahui akan isi kandungan perbincangan. Selain itu, bacaan qiraat yang berbeza di dalam Solat juga dilarang oleh pihak Universiti untuk dibawa dan dibacakan di luar kampus, khususnya di kampung-kampung kerana khuatir masyarakat akan merasa janggal dan menganggap bahawa bacaan itu adalah salah seterusnya membawa fitnah (sehingga begitu teliti sekali). Namun, by implication, sebaliknya kita dapati di Malaysia ada orang yang cuba membincangkan isu-isu asas dan prinsip secara pukul rata dan terbuka kepada umum. Bagi mereka mahasiswa universiti dan orang professional adalah golongan intelek dan boleh berfikir. Namun tidakkah mereka terfikir bahawa sebahagian besar mereka masih merangkak membaca Al-Quran, perkara asas fardhu ain pun tak settle lagi, baru masuk Islam, atau Islam hanya pada nama-tetapi telah diperkenalkan dengan istilah-istilah canggih tajdid, gerakan pemurnian aqidah, ijtihad, tidak perlu bermazhab, dan pandangan-pandangan yang saya khuathir (bukan disebabkan ianya tidak betul atau tidak boleh, bahkan adalah lebih baik kalau setiap orang dan individu di dunia ini boleh berijtihad dan mengistinbat hukum terus daripada nas-nas asal tanpa merujuk pendapat Imam-imam muktabar, namun hakikatnya dengan penguasaan bahasa dan ilmu alat yang lain yang sangat terbatas, apakah mereka boleh terus membuka fathul bariye? Kata orang nak baca pun baris jatuh-jatuh lagi…) maka dengan berbuat demikian terhadap orang-orang awam kita sebenarnya telah berbuat zalim terhadap mereka. Kalau sekadar exposure, saya tidak kisah sangat, tapi kalau mereka diberikan sources dan dibenarkan untuk mencari sendiri hukum direct dari sumber asal…ini akan lebih memarahkan lagi keadaan dan menyebarkan fitnah..dek kerana tiada pengetahuan usul fiqh, maka mereka mengeluarkan hukum berdasarkan pandangan mereka sendiri….saya khuatir akan keadaan ini. Langkah terbaik, biarkan mereka ittiba’ pada mana-mana mazhab, tanpa menjumudkan mereka….tapi sikit demi sedikit ajarkan bersama dalil untuk ibadah tertentu dan sebagainya…tak semua orang dikurniakan kebolehan dan kelapangan untuk berijtihad….)

Kesimpulan

Sekali lagi, dapat kita simpulkan bahawa, golongan tengah bukan kumpulan berorganisasi baru yang muncul untuk memecah belahkan lagi masyarakat yang sedia terpecah belah, bahkan ianya hanyalah perkumpulan individu yang berpegang pada paksi paksi asas dalam mengemukakan pandangan mereka. Ia adalah perkumpulan orang-orang yang sedar akan kepentingan menghormati kepercayaan dan pandangan orang lain, namun tidak pulak dia tidak langsung mempunyai pandangan tersendiri, bahkan sangat teguh pendiriannya terhadap sesuatu isu, akan tetapi bersedia mendengar pandangan dan penjelasan pihak lain.

Isu samada seseorang itu bersetuju atau tidak bukanlah penting sangat dalam sesuatu isu, namun prinsip-prinsip asas dalam menjadi golongan tengah ini adalah menekankan semula keutamaan dan kecantikan akhlaq dan keperibadian mulia, dan inilah sebenarnya menjadi faktor perubah kepada pemahaman seseorang di dalam sesuatu isu, dan sanggup berubah kepada pandangan yang lain, dan bukanlah kepada hujah dan alasan sebenarnya.

No comments: