Sunday 8 July 2007

Ummah-Centric: Bahagian 1


Pengenalan

Rasanya saya agak terlambat untuk membangkitkan semula isu ini, tapi entah mengapa sebab rasa seolah dah tersentuh isu ini dalam perbincangan mengenai golongan tengah sebelum ini, rasanya elok juga saya kemukakan pandangan peribadi saya berkenaan isu ini.

Walaupun lambat, relevancy nya masih ada, sebab melalui perbincangan dan pembacaan saya secara umum berkenaan respon masyarakat yang peka berkenaan istilah ini (khususnya di kampus dan di kalangan aktivits gerakan da’wah) mereka seolah telah di misled…samada akibat salahfaham sendiri, disalahfahamkan oleh oleh lain, atau orang yang mengutarakan istilah itu sendiri yang mungkin salah ‘parking’ penggunaannya (saya tak pasti).

Salahfaham

Kita sebenarnya di bawa ke persimpangan akibat dua perkara; samada memang pencetus istilah itu sendiri memang bermaksud bahawa istilah itu adalah seperti yang difahami oleh orang ramai, atau pemahamannya telah disalahfahami oleh orang lain. I would like to reserve it as it is. Biarkan situasi itu seperti itu. Tapi sekadar mengambil secedok-dua pandangan umum mengenai ummah centric yang cuba membawa maksud keutamaan harus difahamkan semula agar kita memfokus kepada kepedulian yang berkaitan ummah, dan tidak bersifat jamaah, dalam erti kata lain jamaah hanyalah alat, yang penting ummah. Mana-mana jamaah adalah sama, dan anda bleh pergi kepada mana-mana jamaah (ta’addud al-jamaah), sebab semuanya sama sahaja, dan bai’ah bukanlah isu yang penting di dalam memberikan keutamaan kepada ummah.

Itu, saya rasa pendapat umum bila dihadapkan dengan istilah yang canggih-manggih itu. Sekali imbas ada dua implikasi daripada fahaman itu, antaranya ia seolah ingin meletakkan dan menilai semula kedudukan jamaah dan fahaman jamaah-centric yang telah menjadi tonggak penting penyebaran kefahaman Islam di Malaysia (khususnya, tanpa menafikan kesannya di Negara-negra lain) dan membawa fahaman itu dekat atau cenderung kepada fahaman atau prinsip ‘salafi’ (betul ke sebegitu? Atau hanya sebahagian salafi sahaja yang berpendapat sebegitu?) yang tidak begitu prefer penggunaan jamaah dan banyak memahamkan istilah ‘jamaah’ dalam hadith-hadith berkaitan (‘alaikum bil jamaah) sebagai jamaatul muslimin kullihim.

Saya sebenarnya suka dalam memahamkan semula atau memberi pemahaman baru (kalau ianya tidak merupakan fahaman yang difahami sebelum ini..) berdasarkan pengamatan dan penyesuaian istilah ummah-centric ke dalam situasi dan keadaan-keadaan yang realitinya berlaku di depan mata kita. Sebab saya sedih sebenarnya bila pemahaman yang tidak tepat, telah membawa sebahagian ‘orang jamaah’ untuk menuduh pempopular istilah itu sebagai ‘seorang yang tidak berdisiplin di dalam jamaah’. Bagi saya ia (ungkapan itu) adalah tepat, menurut pemahamannya terhadap ungkapan yang dibuat (oleh pelopor istilah itu), tapi mungkin tidak tepat kalau ummah-centric dilihat berdasarkan kes-kes yang benar-benar berlaku di hadapan mata kita sendiri.

Study case

a) Menyorot kembali sejarah kegemilangan da’wah, kampus telah menjadi agen istimewa dalam mencorakkan dan mencetak kader-kader dan pendokong da’wah yang sangat komited dalam pemahaman Islam. Namun, as time goes by, sedikit demi sedikit bahkan sejak dari awal-awal lagi kita telah dapati adanya sentiment ‘persaingan’ (yang tentunya tidak sihat…) di kalangan organisasi da’wah untuk merebut ahli, antara lain dan sanggup menggunakan taktik-taktik yang tidak sepatut digunakan.Taktik kotor seperti memburukkan jamaah lain, membrain-wash anggota-anggota baru mengenai keburukan jamaah lain dan keutamaan jamaahnya (bahkan ada yang seawal minggu pertama kemasukan pelajar baru, yang mana sebahagiannya telah berjaya di tarik sebagai ahli, telah didedahkan dengan topic perbandingan jamaah. Apa ini semua?....sungguh kecewa saya dengan situasi ini), merosakkan majlis dan pertemuan jamaah lain (pernah berlaku dan anda jangan terkejut. Ke mana perginya kesantunan dan ketenangan…lapang dada, salamatus-sadr? Adakah anda rasa Islam akan berjaya dengan individu-individu yang sebegini?)

Saya secara jelas menyatakan bahawa memang benar tidak semua ini terjadi secara menyeluruh, dan tidaklah ia menggambarkan pendirian setiap organisasi dan kepimpinannya, namun jika ini situasi yang berlaku saya tidak hairan bahawa ini adalah hasil..atau outcome yang akan terjelma hasil kita memberi penekanan yang sedikit terlebih kepada faham jamaah-centric. Maaf sekiranya ini akan menggangu fikiran sebahagian daripada kita, tetapi sekiranya kita serius dalam memahami isu ini, kita akan mengambil langkah segera dan melakukan sesuatu yang lebih baik untuk memperbaiki keadaan.

b) Isu lain yang berkaitan dengan keperluan memahamkan faham ummah-centric ini adalah isu kepercayaan (thiqqah) yang wujud di kalangan aktivis pelbagai gerakan da’wah, yang saya dapati masih di tahap yang rendah, kalau tidak pun tiada sama sekali. Semua sedia maklum, masing-masing sedang berusaha menyampaikan Islam, namun seolah wujud ..the inner feelings yang macam tak nak meletakkan kepercayaan secara bersama…semua (tidak semua in the sense that memang semua, cume secara umumnya, bahkan mungkin saya sendiri…kadang-kadang tu terasa juga sebegitu) tak kiralah jamaah apa pun dia, kita seolah nak berselindung antara satu sama lain, bahkan sehingga ke tahap qaul atau statement daripada seseorang dari jamaah lain, tidak akan dipercayainya dan akan di buat kajian lain terhadap statement itu. Bahkan ada yang walaupun mengikut kata hatinya meminati seseorang (dalam usaha untuk mendirikan rumahtangga, yang kebetulan adalah dari jamaah lain) telah membatalkan hasratnya atas alasan berlainan jamaah. Lebih daripada itu, memang sehingga ke tahap seolah ingin bermusuhan sedangkan mereka sama-sama sedar yang mereka sedang memikul beban da’wah, akan tetapi bermasam muka, dan sebolehnya menjauhi antara satu sama lain. Ini mungkin tidak terjadi di peringkat pimpinan yang mungkin boleh nampak kerjasama dan keilkhlasan (itu berdasarkan pandangan luarlah, dalam hati saya no comment…saya Cuma ingin mengambil langkah berbaik sangka)…tapi kalau kita pergi ke akar umbi, isu ini semakin lama semakin parah, dan saya begitu sedih dengan situasi yang mencengkam. Saya secara peribadi tidak ada interest dalam membawa ke hadapan isu ini, tapi sekadar yang boleh saya buat ketengahkan rahsia umum ini, dan at least kita sama-sama sedar.

c) Antara perkaitan lain ialah persoalan kerjasama antara jamaah. Sedangkan isu thiqqah pun tak settle lagi, inikan pula kerjasama. Sedangkan secara jelas kesemuanya berpegang dengan statement: ‘bekerjasama di dalam perkara yang disepakati…”. Namun realitinya memang jauh sekali (saya tak menafikan di dalam persoalan yang bersifat global sikit khususnya isu Palestin, mereka sudah sedikit longgar dan bekerjasama) kalau ada pun hanya bersifat okasional, khususnya dalam menghadapi pilihanraya kampus (dan hakikatnya di lapangan umum pun begitu, di kalangan jamaah pun masih tak settle isu ni..) dan yang itu pun masih dok bergaduh tentang pembahagian tak sama, yang seorang nak kuasa lebih, yang seorang nak concur banyak kerusi, dan di kampus-kampus yang minority-pun tak dapat jalinkan kerjasama yang bersifat long-term.

Dan saya lebih suka membawa dan menghalakan kes study yang di atas kepada pemahaman semula fahaman ummah-centric yang saya cuba fahami ini. Sebenarnya semua situasi dan case study di atas membawa kita ke pada kesimpulan bahawa kita sebenarnya (dan memang hakikatnya ada, Cuma kalau ada yang nak menafikan, itu hak merekalah) ada masalah di dalam memahami pengertian jamaah, peranan, dan perkaitannya dengan kebangkitan ummat. Maka saya melihat bahawa ada peranan di situ yang boleh di isi oleh faham ummah-centric sebagai suatu pendekatan long-term dalam menyelesaikan permasalahan tadi (kecualilah kalau ada yang berpendapat perkara-perkara yang dibangkitkan bukanlah masalah pun).

No comments: