Saturday 22 December 2007

Mengapa setiap kali raya mesti sedih?


Why is it always like that. Memang begitulah yang akan berlaku. setiap kali tibanya hari raya, be it raya puasa atau raya haji, mesti all that happens is only berkaitan yang sedih2 je. come on lah, dari takbir raya versi melayu, tak kiralah mereka tu berada di negara mana pun, overseas, lebih2 lagi du tanahair sendiri, mesti mendayu, bernada suram, bernuansa seidh dan pilu. tu blum masuk lagi filem2, drama2, cerita dan program kat tv.....mesti pasal anak tak balik raya, meninggal di hari raya, dan lain2 yang berkaitan.


With due respect therhadap mereka yang mungkin mengalami dan melalui pengalamn sedemikian, but then kita ni dah terlalu lama dihidangkan sedemikian sehingga memang tak sah kalau raya tu tak menitiskan air mata kesedihan. Sekadar nak mengungkap kata2 seorang kawan dari middle east katenya di tak faham mengapa orang Asia tenggara ni (termasuklah Malaysia) ni tekbirnya lemah, tak bersemangat, dan tak menampilkan jiwa kemenangan...sedangkan itulah tema dan ungkapan besar disebalik laungan takbir di sepanjang hari raya...?


Begitu juga filem kita. sebab kita memang dah tanam dalam kotak pemikiran kita like that. pulak tu producer2 filem ambil kesempatan di atas nada dan tema sebeitu. come on lah. cuba seseakli sekala bawa cerita tentang perjuangan melawan hawa nafsu, pengorbanan yang walaupun sedih tapi penuh dengan jiwa kebebasan dan kemenangan serta yang membawa mesej kegembiraan menyambut eideain. Tak begitu?


So kita macamana?

1 comment:

Anonymous said...

setuju!