Saturday 19 January 2008

Catatan perjalanan ke Yogyakarta

Perjalanan ke Yogya atas tujuan akademik amat menarik. Bukan sekadar satu perjalanan untuk belajar, tetapi untuk memerhati dan menilai apa yang kita miliki, serta perbezaan yang pastinya sangat menarik untuk diceritakan.

Penerbangan Airasia antara yang termurah, tetapi mendarat di Solo, lebih kurang satu jam perjalanan menaiki mobil (kereta) ke Kota, Daerah Istimewa Yogyakarta. Dengan perjalanan mengambil masa selama 2 jam setengah, kembara ke Kota Yogya seolah tak terasa mengembara ke sebuah negara berbeza budaya. Ketibaan di lapangan terbang Solo, ketika matahari bergelinciran menghilang memberi laluan kepada malam.



Tapi apa yang menarik untuk diperkatakan tentang LCCT, dari mana kami depart, ialah mentaliti yang masih membelenggu masyarakat kita. LCCT, sesuai dengan namanya diberi manifestasi tepat untuk istilah murahnya itu…panas, double standard dan berhimpit-sempit. Yang pasti sangat berbeza dengan KLIA-mungkin dek kerana nama murahnya itu. Well, kadang-kadang itulah hakikat kehidupan, apabila anda ada duit, semua jalan, tapi bila anda hanya boleh memberi wang dengan membuat muka seposen dua, maka itulah yang anda dapat.


Suasana di Solo




Malam yang menarik di Solo, sebab kami bertolak ke Yogya pada waktu malam dan barulah ‘kehidupan’ masyarakat dapat dilihat. Nyaman, tenang dan penuh tradisi-itulah yang setepatnya untuk menggambarkan daerah ini. Sepanjang perjalan dan bahkan di mana-mana kawasan di Indonesia rata-rata akan kelihatan lesehan, suatu bentuk gerai tepi jalan yang menjual masakan-masakan biasa, Cuma yang menarik ianya dinikmati secara bersila di atas lantai, di tepi-tepi jalan. Saya tak pasti rasanya, tapi nampaknya mereka makan dengan penuh selera.




Sekadar catatan sepanjang perjalanan itu, malam bagi masyarakat Solo sangat bererti, seolah siangnya. Masa untuk bersama dengan teman, dan melepas lelah setelah seharian bekerja. Penarik-penarik beca juga masih terus gigih meraih sesuap nasi, di samping peniaga-peniaga yang bergerak secara freelance menjual pelbagai juadah. Deretan kedai-kedai runcit, took-toko buku, pabrik-pabrik (kilang), dan kilang-kilang benzin (stesen minyak) tersusun kemas di sepanjang jalan besar menuju ke Yogya.




Budaya




Pertemuan dengan warga penduduk Yogya yang rata-rata berbangsa Jawa sungguh menyejukkan hati. Peramah, lemah lembut, berbudi bahasa, dan menghormati tetamu-itulah yang seringkasnya dapat digambarkan terhadap penduduk kota yang terkenal dengan pegangan tradisi mereka. Bahkan masih ramai yang kejewon, atau kuat berpegang dengan adat istiadat masyarakat Jawa. Malah, diceritakan juga, sebahagaian dari mereka sangat-sangat ditekankan dengan amalan dan tradisi Jawa, berbanding dengan agama, dan diajarkan sejak dari awal persekolahan lagi.




Membicarakan isu bahasa juga saya kira sanagat menarik. Bahasa Indonesia dan Melayu dikira sangat dekat. Malah bahasa rasmi di Indonesia adalah bahasa Indonesia sendiri. Manakala bahasa sehari-harian berbeza mengikut situasi. Bagi kalangan masyarakat Jawa, berbicara dan bertutur dalam bahasa Jawa menjadi pilihan. Manakala berkomunikasi dengan bangsa-bangsa lain, seperti Sunda, Minang, dan lain-lain memerlukan mereka untuk menggunakan bahasa Indonesia. Kalau tak pasti ada masalah besar. Kebanyakkan rakyat Indonesia memang boleh bertutua bahasa Indonesia, Cuma mungkin sebahagian kecil masyarakat warag emas yang kurang mahir.




Berkelanjutan dari soal bahasa tadi, sesuatu yang menarik untuk diperhatikan ialah kebanggaan masyarakt di sini untuk berbahasa Indonesia, malah telah menjadi polisi (kebijakan) pemerintah (kerajaan) untuk menggalakkan dan memastikan masyarakat Indonesia berkomunikasi dalam bahasa mereka. Bahasa Indonesia telah menjadi bahasa penyatu antara pelbagai etnik (atau bangsa..ada beza antaranya) bahkan itulah bahasa yang digunakan di mana-mana kantor (pejabat) dan perguruan tinggi (IPT) malah industri terjemahan Indonesia sangat memberangsangkan. Oleh itu, sesekali ketika mana ada yang mampu bertutur dalam bahasa Inggeris dengan baik, ia merupakan sesuatu yang sangat dikagumi dan dibanggakan. Anda akan lebih dihormati.





Feast di Yogya




Makan-makan di Yogya atau mungkin di kebanyakkan kawasan di Indonesia sama sahaja. Mungkin here and there ada perbezaan bentuk dan jenis masakan, yang pasti tempe merupakan suatu kemestian. Di Yogya, gudeg satu kemestian pada waktu pagi. Sejenis masakan semacam nasi lemak, lebih kurang. Pilihan lain antaranya kupat tauhu, dan bakso. Tengahari pula pelbagai masakan boleh di dapati di kebanyakkan rumah makan (restoran) di sekitar kota. Ada yang menjual nasi dan lauk–pauk, ada yang menjual mee, bakso, dan pelbagai lagi. Biasanya masyarakat di sini tak makan nasi macam orang Malaysia-banjir. Mereka sangat sikit kuah, jadi makan nasi tu banyak kawasan yang masih putih.




Ada juga manisan semacam cendol versi Indonesia, yang saya lupa istilahnya. Makan petang, biasanya dengan hidangan kuih-muih, dan uniknya, di Indonesia, bukan sahaja untuk makan petang, malah di semua sesi, makanana akan dibungkus di dalam kotak empat segi, instead of polisterin seperti di Malaysia. Dan kalau kita bubuh kuah lebih, kotak akan bocor dan koyak. Kuih-muih biasanya disediakan dalm tiga jenis-puding style, kuih-muih manis, dan satu cucur yang di goreng, dan di samping tu, disediakan sekali satu cili padi. Mula-mula tu, tertanya juga, apa fungsi cili padi tu. Rupa-rupanya, cili tu dimakan bersama dengan cucur. Caranya disumbatkan ke dalam cucur, dan dimakan secara sekata. Rasanya….wow!!!!!!!!!








Keunikan



Belajar communication skill dan public relations (PR) di Indonesia adalah suatu yang baik. Sebabnya, akan akan dapati mereka adalah orator (pembicara) yang baik, gaya bahasa dan intonasi yang sangat mempesonakan. Kita bukan bercakap soal pemimpin agung mereka seperti Soekarno yang terkenal dengan ungkapan “bawakan saya seribu pemuda…”, tapi pengamen-pengamen (pemuzik) kecil jalanan, yang mempersembahkan hiburan mereka dan para penjual barangan. Keyakinan mereka dalam present barang-barang, gaya bahasa dan intonasi…yang saya kira kita boleh terpesona dan terus membelinya, walaupun sebenarnya tidaklah terlalu baik seperti yang disangka. Tapi credit kepada mereka atas budaya ini. Dan kita seharusnya boleh banyak belajar dari mereka tentang pengalaman ini…yang tidak diajarkan secara teori di Sekolah Dasar (sekolah rendah) , tetapi di sekolah kehidupan pengalaman itu dikutip. Dan saya secara peribadi lebih menghargai orang-orang yang kaya pengalaman sebegini sebab mereka tenang dan cekal dalam hidup, dan kalau mereka berhadapan dengan situasi-situasi yang pelbagai d masa mendatang, pasti reaksi mereka berbeza dari mereka yang hanya mendapatkan teorinya sahaja.



Kota Daerah Istimewa Yogyakarta, menyimpan seribu satu rahsia di sebalik warna-warni kehidupan penduduknya. Diberi istilah Daerah Istimewa sebab ia menikmati autonomi istimewa berbanding wilayah-wilayah lain di Republik itu. Sebabnya Gubenur (Gabenor) DI ini, masih secara turun temurun ‘diwariskan’ kepada generasi Sultan, walaupun du atas kertas dia dupilih secara demokrasi. Ini semua menunjukkan semangat kejewan masyarakat Yogya khususnya, kerana mempercayai kuasa keramat yang dipegang oleh Sultan. Sekarang ini, Sultan Hamengku Buwono X adalah pewarisnya. Satu perkara yang sangat menarik, apabila saya sempat beromongan (berbicara) dengan penarik beca di Malioboro, suatu kawasan membeli belah di daerah ini, katanya apabila di Tanya tentang sultan mereka itu: “ Owh, Sultan itu enggak diketahui di public, sebabnya dia itu suka naik sepede dan bercampur dengan orang banyak semacam teman-teman biasa. Nah, hampir-hampir ia tidak dikenali semacam orang besar itu”. Apa yang terus tergambar di benak fikiran saya ketika itu, ialah semangat dan ruh kebaikan Umar-l-Khattab dalam menyantuni (melayani) rakyatnya. Saya lanata terfikir, alangkah indahnya kalau di semua tempat sebegitu…Satu kisah yang sinonim dengan Sultan, ialah hubungan baik kraton (istana) dengan para ulama. Sultan Hamengku Buwono IX, adalah merupakan orang yang bertanggungjawab meminta KH (Kiyai Hadji) Ahmad Dahlan, pendiri (pengasas) sarikat (gerakan) Muhammadiyyah untuk mendalami pengajian agama di Mekah, sekitar awal abad ke-20.



Seperkara lagi, bila berbicara tentang penduduk di kepulauan terpadat di dunia ini, ialah kepercayaan kuat pada nilai dan tradisi mereka. Oleh itu, anda jangan terkeluri apabila ada orang tua, yang berpakaian sarong batik dan baju kebaya, berjalan beriringan dengan wanita-wanita muda lainnya, menuju ke gereja untuk sambutan Hari Natal (Christmas). Maksudnya, di sebalik kepercayaan agama mereka yang bersifat peribadi, tradisi dan budaya masyarakat Jawa khususnya masih dipegang teguh oleh mereka. Take note that, masyarakat Kristian membentuk 10% jumlah penduduk Indonesia. Dan 10% itu bersamaa dengan 23 juta orang (penduduk Indonesia berjumlah 230 juta orang) bersamaan dengan jumlah penduduk Malaysia!!!. Jadi di sana anda boleh bertemu dengan orang yang beragama Hindu atau Kristian yang memakai songkok dan sarong, atau berkebaya dan berkain batik. Mereka juga kadangkala mengucapkan salam atau bagi sesetengah pengamen (pemuzik jalanan) memainkan lagu berunsur ketuhanan (biasanya anda akan mendapati adanya lirik ‘tuhan damaikan dunia’, atau ‘tuhan gapaikan tanganmu’).



Dua kelompok



Pemergian saya ke sana, beberapa hari selepas sambutan Eid-l-Adha. Yang menarik di Indonesia, kalau berbicara soal raya ini adalah keunikan sambutan raya dua kali…dek kerana mengikut pendapat Muhammadiyyah atau Nahdatul Ulama. Umum mengetahui bahawa masyarakat Islam di Indonesia samada bergabung atau mengikut pendapat atau method tafsiran ulama-ulama, samada Nahdatul Ulama, gabungan terbesar, yang lebih cenderung kepada pandangan khalafi di dalam banyak persoalan, manakala, yang satu lagi Muhamadiyyah lebih ke arah salafi. To a certain extend, sesekali nampak ada baiknya bila ada berbagai approach di dalam menanggapi persoalan-persoalan ummah, dan tentunya ianya membawa kebaikan kepada ramai. Tapi, sekali lagi apabila sentiment dan emosi menguasai fikiran dan tindak tanduk, ada di sana yang dingin hubungan dan bercanggah pendapat secara kurang baik dan perkara-perkara yang tidak membawa kemajuan kepada ummah, keseluruhannya. Kedua-dua kelompok mempunyai pengikut yang ramai, malah dari aspek ekonomi juga tidak kurang hebatnya, namun, disebabkan perbezaan pendapat ini, perekonomian dan media negara di kuasai oleh orang Kristian di sana. Bak kata seorang sarjana, semuanya ini bukan disebabkan perbezaan pendapat di antara kedua kelompok, tetapi kurangny dialog perhubungan antara kedua-duanya. Sesaat saya terfikir, kat Malaysia mungkinkah begitu?



Kepulangan ke tanah air, bukanlah suatu yang tergesa-gesa ketika itu. Tapi sesuatu yang sangat berharga di bawa pulang sebagai oleh-oleh ialah pengalaman melihat dan memperhatikan budaya dan kehidupan di sana. Lantas terfikir sejenak. Banyak benda yang ada kat Negara aku tapi tak da kat sana. Tapi mengapa kita kurang mensyukurinya?





No comments: