Tuesday 20 May 2008

Menanti Cinta pilihan tuhan I: sebuah rakaman dialog


“Kalau begitu cinta dan jodoh ni memang tak perlu dicari. Ia akan datang sendiri. Duduk sahaja?.”, tanyaku bersemangat.

“memang Allah dah tentukan. Kalau bersemangat planning dari awal pun, kalau belum masanya, memang, takkan jadi punya”, kata seorang teman.

“Eh, itu bukan ke fahaman Jabariah? Biarkan sahaja Allah yang menetukan, dan kita tak perlu berusaha apa-apa. Sebab Allah akan tentukan last sekali, begitu maksudnya?” tanyaku sedikit mempersoalkan kewajarannya.

“Hmm. Inikan bicaranya soal cinta. Soal kahwin itu, memang boleh diuruskan, bahkan secepat manapun, sekarang. Esok. Lusa. Tapi belum pasti ia cinta. Sebab itu kan diberikan Allah khusus bila sampai masanya. Seolah-olah, tup tup, semuanya ada aura kuat yang menolak. Bukankah nabi ada kata, mintalah fatwa pada hati kamu?” teman itu seolah bertanya, walaupun sebenarnya dia lebih arif.

“Ya ada. Tapi…maksudnya..kita biarkan sahaja masa itu berjalan. Tak perlu dipaksa-paksa. Berjalan biasa dan semulajadi. Sampai masanya cinta pilihan tuhan itu akan sampai. Maksudnya ada kemungkinan ketika itu paras rupa, dan hal-hal sampingan sudah menjadi tidak penting. Sebab cinta itu adalah cinta pilihan tuhan. Cinta yang buta pada benda-benda lain”, aku seolah membentak, walaupun terpaksa akur dengan hujah awal itu.

“ya. Bahkan serius sekali saya nyatakan, sungguh sebelum bernikah niat saya hanya satu, saya iakan sahaja kalau jodoh saya itu wanita yang lanjut usianya, dan ‘rejected’. Asalkan dirinya dan ‘pencerahan’ (tarbiyyah) dekat dan kukuh”. Khali. Terdiamku sejenak.

“Tapi inikan soal hidup kita. Menentukan baik buruk masa depan kita! Takkan nak senang-senang pilih, padahal bukankah banyak prosesnya?’. Satu pertanyaan, walupun sebenarnya tidaklah juga.

“Mungkin. Prosesnya yang biasa itu ok. Ikut sahaja. Tapi apa yang hendak ditakutkan? Mengapa takut kalau pilihan itu tidak molek? Macam Cina Bagan (sekadar satu istilah umum yang digunakan merujuk kepada orang yang tidak memiliki paras rupa yang elok). Tapi yakinlah, ketika itu, ketika cinta anda dipilhkan oleh tuhan, bismillah, jalan…, katanya ringkas.

No comments: