Monday 21 April 2008

Harapan baru untuk Malaysia II

Racism pasca PRU


Suatu hal yang sangat membimbangkan ialah munculnya forum-forum dan perbincangan yang bersifat perkauman khusunya pasca PRU ke-12. Bagi saya tiada masalah. Selagi ialanya adalah bersifat positive rights, bagus untuk memajukan bangsa sendiri silakan. Tetapi yang menggangu fikiran saya ialah ia mula menular kearah negative rights. Menafikan hak bangsa dan kaum lain. Pemahaman yang salah dalam isu hak ketuanan melayu akibat indoktrinisasi bahawa hanya parti pemerintah sedia ada sahaja yang boleh menjamin hak Melayu tidak terganggu, telah meresahkan ramai pihak. Sebetulnya tiada pihak pun yang menjamin hak Melayu melainkan Perlembagaan sendiri. Jadi dengan berubahnya kerajaan baru yang mungkin lebih ramai penyertaan komposisi dari bangsa lain tidak menyebabkan hak ketuanan Melayu terhakis. Ia adalah jaminan dalam Perlembagaan Persekutuan.

Sekali lagi, hasil penyebaran fahaman sebegini, bersikap prejudis terhadap bangsa-bangsa lain, walaupun selepas 50 tahun memcapai kemerdekaan amat memalukan dan merisaukan. Hakikatnya isu racism belum seleisai walaupun selepas tsunami politik kali ini. Masih banyak lompong yang harus ditutup. Dan ini bukan kerja satu-dua hari. Perjalan masih jauh dan panjang.

Trend politik

Suatu yang menarik sekali lagi ialah berkaitan kesedaran politik yang tinggi, hasil keterbukaan kepada source of information. Ini adalah penyumbang terbesar kepada tsunami politik kali ini. Dengan perkembangan terkini corak pengundian seolah bakal mencabar hegemoni pihak parti pemerintah sejak sekian lama bahawa mereka akan kela berkuasa selama-lamanya walau apapun yang terjadi. Nampaknya masyrakat sudh bersedia member kata dua kepada sesiapa sahaja yang tidak mejalankan tugas dengan cemerlang dan berkesan. Political system di Malaysia seolah cuba mencadangkan pendekatan two party-system, seperti yang diamalkan di US dan UK. Masyarakat inginkan kestabilan politik, akan tetapi mahu mengekalkan proses demokrasi. Jadi dengan dua pilihan yang kuat dan kukuh samada BN atau PR, rakyat mempunyai pilihan untuk dibuat, dan bersedia member swing sekiranya kerajaan yang dipilih gagal berkhidmat kepada mereka.

Namun yang masih membimbangkan ialah political mindset di Sabah dan Sarawak yang masih keterbelakang. Mereka masih bercorak development-based. Walaupun beitu trend terkini menunjukkan bahawa mereka menginginkan penglibatan yang lebih banyak di peringkat pusat.

Selain itu, jika selama ini penggemar politik hanya mampu membayangkan kemungkinan-keungkinan politik tanpa real precedent, maka PRU kali ini memberikan lebih dari ini. Ini yang sebenarnya akan menguji pemahaman dan kematangan kita. Politik perlembagaan benar-benar wujud dan pebincangan mengenainya juga lebih realistic. Isu berkaitan Menteri Besar dari kalangan bukan Melayu, jawatan Timbalan Menteri Besar, kuasa Sultan dan Raja, vote of no confidence, penyertaan parti pembangkang dan sebagainya

Apa yang penting sekarang ialah penyertaan semua kaum dalam semua aktiviti pembangunan di Malaysia, di samping mengekalkan hak-hak pribumi sedia ada. Usaha-usaha memerangi rasuah harus terus dijalankan. Tonggak kepada harapan rakyat adalah seperti ini:

Transparency, Accountability, Honesty, Sincerity

No comments: