Monday 5 May 2008

Praktikal di Suhakam: Tentang hak dan tanggungjawab

baru minggu ini tamat program praktikal di Suhakam. perasaan? bercampur baur. suka, gembira, bosan, terkejut, dan banyak lagi tak terkata. Sebab? di sini, sempat juga mengenali berbagai jenis ragam manusia, dari complainant, pegawai, pesuruhjaya, pegawai praktikal macam saya (istilahnya pegawai sangkut?), dan ramai lagi.

mengapa tak ceritakan ketika awal-awal melangkah ke suhakam. bermula dari mula sudah terlalu biasa. saya nak cuba bermula di penghujungan. mungkin lebih mencabar. sebab ia menguji dan mengujakan. ketika pertama kali melangkah ke suhakam ada sedikit harapan dan cita-cita besar. sekurang-kurangnya dapat melihat merasai pengalaman on field yang lebih luas. dan harapan itu saya bawa sehingga ke akhir tempoh praktikal. tiga minggu tidaklah terlalu lama. tapi cukup untuk saya celup-celup pengalaman yang ada. sempat attend complaint, sempat membuat lawatan ke kem tahanan PATI, sempat masuk tv (hehehe) sempat memjadi ajk seminar anjuran suhakam.

tapi timing yang salah. tempoh praktikal itu merupakan tempoh peralihan dan tamat kuasa pesuruhjaya suhakam. jadi sebenarnya banyak benda lagi yang tak sempat dicuba.

yang pasti, dalam banyak-banyak pengalaman tu, mengajar saya tentang hak asasi manusia, yang dinyatakan oleh Ustaz Uthman el-Muhammady, salah seorang pesuruhjaya Suhakam, sebagai bahagian dari penciptaan manusia dan zat manusia itu sendiri. pengalaman berseminar juga membuka mata saya, tentang hak yang kita pinta dan laung-laungkan, yang hadir dengan tanggungjawab. tanggungjawab bukan sahaja untuk memelihara hak-hak yang kita dapat itu, tapi juga untuk menghormati hak orang lain. jadi sudahkah kita faham hak dan tanggungjawab kita?

No comments: