Tuesday 20 May 2008

Seputar isu remeh temeh nikah

Memang kali ini, sebab temanya pernikahan, tambahan pula 'ruh' nikah menjelma dengan banyak semenjak cuti ni, maka memang pastilah akan terbit perbincangan seputar hal remeh temeh pernikahan. dan sudah memang lumrah manusia, perkara-perkara sebegini memang akan menjadi begitu besar dan mengesankan.

seperti biasa isu 'nya' dalam akad nikah pasti menjadi penentu sah batalnya sesuatu pernikahan. tambahan pula kalau berada di kawasan yang memang totok fahaman syafienya. tiada salah pada Imam syafie. Tapi, macam biasalah. Tok kadi biasa sahaja. Saksi kanan tu yang terlebih. nasib baik kena ulang sekalai saja. kalau lima enam kali, tak menyeksa namanya.

Lagi perkara berkaiatan, walaupun dah berkurangan dan jarang berlaku, kes tok kadi nak test si pengantin. time nak akad nikah lah, dia nak tanya hukum hakam Islam. macam sebelum tu atau selepas tu tak boleh. nak juga waktu pasang mic tu dia nak tanya. tension saja si memepelai.

Perkara lain, yang mnejadi masalah khususnya di kawaan-kawasan selatan ialah tol. Tol waktu rombongan pengantin lelaki berarak memasuki perkarangan rumah pengantin perempuan. Yang geli hatinya, tukang kutip tol (tol gate girl?) ialah orang-orang 'muda' yang sudah monopause. ada kejadian dengan sebab itu, perkahwinan dibatalkan. walaupun sebenarnya ia merupakan adat kebiasaan di sesetengah tempat, tetapi kadang-kadang ia dilakukan secara berlebihan.

seperkara lagi yang hampir sama ialah budaya menghitung bayaran yang diberikan semasa kenduri. sebagai satu adat, saya meraikannya. mungkin ada 'hikmah' disbaliknya. Tapi, budaya mengira dan menjumlahkan 'sumbangan ikhlas' tetamu yang hadir, dan ketika kenduri tetamu itu pula, bayaran yang sama akan diberikan.

Kalau duduk di bandar, pastinya catering yang menjadi pilihan. untuk bergotong royong, susah sikit lah sekarang ni. dan kalau cadangan untuk gotong-royong diutarakan, pastinya berubah muka. katanya, catering lagi senang. lagipun kenduri ni mudahlah, tapi kendara tu yang susah tu. nak kena hantar segala pinggan mangkuknya. Kenduri mungkin sehari, tapi penatnya seminggu. ada yang sampai demam-demam.

Lagi satu bab dandan mendandan. kalau hari tu, pengantin tak jadi macam pelakon opera cina tak sah. ni tak kira. kat mana-mana pun sama. melainkan kalau seseorang tu pakai profesional make up artist. kalau tak sama saja. samapaikan ada yang selepas upacara majlis, sesekali sekala nak selak-selak dan belek balik gambar-gambar kahwin akan cepat-cepat alihkan muka surat yang dia posing, sebab malu muka dah jadi macam opera cina. huh?

sebenarnya banyak lagi. tapi cukup setakat ni saja celotehnya. sekadar satu observation. tak berniat nak insult atau menyakiti sapa-sapa.

No comments: