Wednesday 14 May 2008

Krisis identiti

“Aku kumpulan dengan siapa?”

“Siapa kumpulan dengan aku?”.

Ingat lagi tak waktu kecil-kecil dulu, permainan ‘aci-ligan (dalam istilah utara) atau polis dan pencuri? Dialog di atas merupakan antara perkataan yang sinonim dengan permainan tersebut. Sebelum permainan dimulakan, satu undian akan dijalankan. Dan dialog di atas akan mengambil tempat dalam situasi itu.

Mungkin dialog biasa. Tapi panjang dan dalam lagi, ia adalah manifestasi tahap psikologi seseorang. Pemimpinkah dia atau yang dipimpin. Suka membentuk fenomena atau mengikut arus fenomena. Dalam dunia sekarang, dengan kesan globalisasi, krisis identity semakin menjadi-jadi. Khusunya remaja yang memang secara lumrah dan semulajadi mencari identity untuk diri mereka.

up to date

Setiap kali ada sahaja perkembangan baru dalam dunia style dan trend masakini remaja pasti nombor satu dalam menjadi yang up to date. Kalau dulu rock, kemudian rap, skin head, breakdance dan hoppers, kini shuffle menjadi trend semasa. kalau sesekali berjalan di kota, pasti kelihatan di tepi-tepi jalan remaja-remaja bahkan yang masih hingusan dan bersekolah melepak dan bershuffle mengikut rentak muzik. Hamper di mana sahaja, tengah kota, pinggiran urban, atau di kampong-kampung, fenomena ini telah melanda.

Bukan satu hal yang besar kalau memang remaja terlibat. Sebab sudah menjadi lumrah alam, jiwa-jiwa ini ingin mencari identiti. Bagaimana identity yang harus aku pegang dan tampilkan, supaya akan sentiasa tampil tampan, trendy, bergaya, dan up-to-date. Dan, pastinya berhabis-habisan melabur ratusan ringgit untuk mengikut trend itu.

Pengalaman diri

Saya masih ingat, waktu kecil lagi, kira-kira ketika berumur 9 tahun, setahun selepas pulang dari UK, cita-cita saya masa itu, untuk menjadi sultan (walaupun memang mustahil sebab bukan dari keturunan raja). Dan hobi yang turut mengiringi cita-cita itu termasuklah mengumpul gambar raja-raja, dan mengetahui salasilah dan keturunan mereka. Mungkin juga exposure daripada family yang telah mempengaruhi minat dan tendency saya kepada hal-hal begitu.

Tapi, bila kadang-kadang fikir balik, saya juga seperti remaja lain. Juga mencari identiti. Tapi saya tidak mahu jadi yang biasa-biasa. Ikut-ikut orang. Jauh di sudut hati, bahkan selalu menjadi tabiat saya sampai sekarang, mesti nak buat lain dari yang lain. Mesti nak membentuk fenomena dan bukan mengikut arus perdana. Bukan untuk cakap lebat, tapi mungkin setelah difikir-fikirkan, ada benarnya dialog di atas tadi. Sebahagian orang memilih untuk mencipta. Sebahagian memilih untuk hanya mengikut.

Saya tak kisah dengan semua tu. Yang penting, ketika membuat pilihan untuk menetukan identiti masing-masing, walaupun ia memang satu proses yang berjalan, tapi at least, fahami identiti itu, dan jangan hanya sebab nak ikut.

3 comments:

i'm Lina said...

jauh tu impian u...

jadi "sultan" eh... tp betul gak.. tiap individu penah impikan sesuatu yg bile dipikir2 x logik..huhu

tuan director said...

suka entri nih

Anonymous said...

LIKe!!!LIKe!!!LIKe!!!LIKe!!!LIKe!!!LIKe!!!LIKe!!!LIKe!!!LIKe!!!LIKe!!!LIKe!!!