Monday 29 September 2008

Macam-macam hal tentang Ramadhan


Macam-macam hal tentang ramadhan

1. Ada orang sibuk menegakkan dalil solat tarawih Nabi 8 rakaat. Mungkin banyak benarnya. Tapi di negeri yang salafinya begitu tegar, solat tarawih 20 rakaat berjamaah itu biasa sekali. Contoh; masjidil haram.

2. Di negeri yang mazhab aqidah khalaf begitu dominan, contohnya Mesir, solat tarawih 8 rakaat itu biasa, walaupun khalafi berhujjah dengan perbuatan Umar r.a, solat 20 rakaat.

3. Solat 32 rakaat di zaman Khalifah Umar ibn Aziz, pula 32. Sebab katanya, di zaman Rasulullah 8 secara berjamaah itu sudah cukup, sebab bacaan surahnya panjang-panjang sekali. Di zaman aku ni pula (Umar Abdul Aziz), bacaannya pendek-pendek. Jadi samalah jika solat 32 rakaat.

4. Di Malaysia pula ada yang buat solat tarawih 8 rakaat, bacaan ayat-ayat lazim, bacanya pula laju-laju. Pukul 9.00 dah habis 8 rakaat.

5. Ada yang sibuk dok kira 8 ke 20 solat tarawih. Yang wajib lebur. Tarawih tu sunat, lebih-lebihkan, Solat fardhu wajib, tah ke mana.

6. Yang lagi best, ada yang tak solat langsung. 8 ke 20 ke, yang penting dia dok kat depan tv.

7. Ada pulak, orang-orang perempuan yang behujah, Nabi suruh wanita solat di rumah. Yang dia ikut hanya arahan Nabi untuk duduk di rumah, solat tarawihnya tak ada. Dok kat depan tv, layan movie.

8. Ada orang dah mewajibkan bacaan selawat sebelum Solat tarawih, sehinggakan kalau tak selawat, tak boleh start solat. Dah tu, kalau semuanya tak reti nak selawat (berlagu), tapi masa berjalan, hah, asal amek bunyi pun jadi lah. Sebutan tak dengar pun, tapi bunyinya tetap sama. Jadi bolehlah solat.

9. Ada masjid, ambil kesempatan, alang-alang ramai jamaah sebelum solat rtarawih, jadi buat bacaan tahlil sebelum solat. Sebab kalau buat lepas solat, orang dah tak ramai. Jadi bila dah ramai-ramai tu, buat tahlil lah dulu.

10. Dari situasi-situasi di atas ada kesimpulan:

a. Orang melayu ni cukup beradat. ‘memajliskan’ dan ;mengupacarakan’ ibadah tu dah memang tradisi. Solat tarawih tak boleh solat terus, kena ada pembukaannya, penutupnya, aturcaranya.

b. Kita kena kaji kemungkinan memperkenalkan fiqh mahalli-fiqh setempat-contohnya Malaysia. Sebab pastinya suasana berbeza dari satu Negara ke satu Negara. Misalnya, kalau dalil untuk wanita bersolat tarawih di rumah, walaupun sangat kuat, tetapi memandangkan memang hamper pasti, kalau orang perempuan ni tak pergi masjid, dan dok kat rumah, alamatnya tak solat tarawihlah jawabnya. Sebab tu, dalam sesetengah keadaan kerangka fiqh menjadi lebih utama daripada kerangka hadith, bergantung kepada penggunaannya.

c. Masalah yang timbul dari mengupacarakan sebahagian ibadah, adalah seolah mengibadahkan sebahagian dari tradisi-tradisi tadi. Tradisi-tradisi itu, bukanlah tidak islami, Cuma setelah sekian lama dibuat, dengan niat baik orang-orang terahulu, dia dah form part and parcel of the said ibadah. Jadi masalahnya bila ia dah masuk ke aqidah lah. Bila dah anggap sesuatu perkara tambahan sebagai rukun penting dalam islam. Sedangkan asalnya baik, tapi tidak diwajibkan. Kalau settle masalah tu, rasanya banyak benda baik yang boleh terus dilakukan.

No comments: