Friday 5 September 2008

Merdeka+Ramadhan

Salam.
Kali ni sambutan merdeka diraikan bersekali dengan sambutan Ramadhan Al-Mubarak. Persiapan untuk Merdeka rasanya dah buat lama. tapi sambutan meraikan kedatang Ramadhan pulak macam mana? Are you ready for the feast?
Feast yang menyajikan pengalaman yang sangat berbeza. Makanan untuk jiwa sebanyak-banyaknya.
Satu je saya teringat, kata seorang teman. Ramadhan ni macam sprint. Tambahan pula kita baru je habis mengikuti Olimpic Games di China baru-baru ni. Tengok sahaja atlet-atlet tu. Persediaan untuk tournament selama dua minggu tu bukan dibuat seminggu sebelum tu, atau masa tu baru nak cari kasut, nak cari tali kasut, tapi dua tahun, maybe 4 tahun sebelum tu. Dengan training, pemakanan, supplements, discipline. Macam-macam lagi lah.
Begitu juga dengan kita. Ramadhan ni kenalah dirai dengan persediaan. TAkkan esok nak puasa, malam tu baru nak prepare segala macam. mestilah dari awal. Sebab, kalau tak pancit awal. 10 malam pertama je tarawih. Lain malam tarak. Tu baru tarawih. Amalam-amalam lain?
Nabi preparation dia bukan dekat-dekat nak Ramadhan. Tapi beberapa bulan sebelum tu lagi. Rajab dan Shaa'ban pun dah start banyak berpuasa. Dah start simpan duit untuk disedekahkan sepanjang Ramadhan, dan lain-lain. Sahabat-sahabat lain pula ^ bulan sebelum tu dah start berdoa dan eager nak berhadapan dengan bulan yang desediakan Bab Ar-Rayyan untuk mereka.
So. macam mana kita nak sambut kali ni. Dengan semanagt merdeka, bawa bersama ke Ramadhan. Bebaskan jiwa, ruhi, dan akal kita dari penjajahan. Merdekakan diri dari cengkaman syaitan dan nafsu. Ramadhan waktu penjajahan untuk iblis. mereka dirantai. So. yang kita plak nak ikatkan diri dengan diorang apa cerita?

No comments: