Sunday 28 September 2008

Ramadhan di sana sini: India

Nukilan: Ummu Thana’,Mangalore,India

Bismillahirrahmanirrahim.

India???..First expression kebanyakan orang mesti miskin,busuk,tak maju,kotor,orang2 tempatan yang selekeh macam dalam filem-filem tamil dan Hindustan yang selalu ditayangkan di televisyen tempatan. Betulkah begitu?..

Alhamdulillah, peluang belajar di India banyak membuka mata. Apa yang dibayangkan kebanyakan manusia seperti diatas semuanya betul. Namun apa specialnya India? India ada destinasi pelancongan yang menarik setanding Europe dan tempat-tempat lain. Kalau rajin jalan la. India kan besar. Jangan kerana sejemput tempat yang kurang menarik, kita menilai India semuanya begitu. India juga menjanjikan destinasi yang pasti dapat mendidik kesabaran, kekuatan dan ketabahan diri. Malah mungkin lebih baik dari tempat-tempat lain barangkali. InsyaAllah siapa-siapa yang balik dari India adalah mereka-mereka yang kental, penyabar, berfikiran terbuka,mampu hidup susah!. Kami juga takkan membelakangkan kerajaan untuk stay dan kerja di India..hehe..sian kerajaan dan penat menaja, konfem balik Malaysia untuk kerja!..

Mangalore..Satu bandaraya kecil yang sedang pesat membangun. Terletak di selatan India, berhampiran pantai disebelah timur India menghala ke Lautan Hindi. Populasi rakyat Malaysia disini melebihi 150 orang yang hampir kesemuanya adalah pelajar-pelajar perubatan dan pergigian di kolej-kolej terkemuka India. Manakala populasi Melayu pula mencecah 100 orang. Penduduk Muslim di Mangalore adalah signifikan. Melebihi 30 %. Maka, untuk mendapatkan makanan halal di Bandar Mangalore ini adalah mudah. Masjid juga banyak.


Ramadhan 1429H ini adalah ramadhan yang ketiga saya di India. Bermula dengan pengalaman Ramadhan semasa tahun pertama pengajian, kami semua pelajar tahun pertama diwajibkan untuk tinggal diasrama. Hampir sahaja bulan ramadhan, kami sudah mula pening kepala masa itu. Pening memikirkan apa yang boleh dimakan untuk sahur dan berbuka. Tiada bazaar ramadhan, tiada kedai yang menjual makanan Malaysia, tiada pakej-pakej berbuka puasa di hotel-hotel seperti di Malaysia. Tiada siapa nak sponsor makan hotel macam anak-anak yatim selalu dapat tu. Perasaan menghadapi ramadhan dirasakan sendiri tanpa ada keadaan sekeliling yang membantu menyedarkan kita berada di bulan ramadhan seperti di Malaysia. Kalau nak ikutkan, senang la jugak terlupa yang kita ni berpuasa. Sebab orang sekeliling semua tak puasa. Tiada siapa kisah kita puasa ke tak. Tiada penangkapan akan dibuat sekiranya kita makan kat public masa bulan ramadhan oleh JAIS ke apa2 lah.

Alhamdulillah senior banyak membantu. Kesudahannya kami membuat pesanan(delivery) dari sebuah restoran milik orang Islam untuk menghantar makanan pada waktu sahur dan berbuka sepanjang sebulan ramadhan dengan menu telah ditetapkan in adavance.Menunya sudah pastilah makanan tempatan.Telan jugalah. Dah tak ada pilihan. Kalau pandai masak, sedap juga makanan tempatan ni. Lagi satu, di India ini, satu benda yang menarik adalah khidmat penghantaran makanan. Hampir semua restoren tak kira kecil atau besar menyediakan khidmat penghantaran percuma sehingga kedepan pintu. Menarik bukan?.Memudahkan kami andai ada ketikanya malas memasak dan malas pula untuk keluar rumah, tapi nak makan murah..hehehe.

Pelajar perempuan solat terawih berjemaah di asrama. Satu bilik dikorbankan menjadi surau sementara. Yang menariknya, bukan Melayu je yang join, malahan seorang warga arab yang juga pelajar di kolej sama turut menyertai kami. Masuk penghujung ramadhan, malam raya, selepas isya’ kami mula bertakbir. Bukan setakat bertakbir secara berjemaah, tapi turut menangis secara berjemaah. Syahdu kerana terpaksa beraya di perantauan. Hehehe... Bila fikir balik, kelakar jugak masa tu..

Tahun kedua ramadhan lebih baik dan meriah. Kerana semua pelajar tinggal diluar asrama. Rumah sendiri. Boleh masak. Apa lagi, berpusu-pusu rumah-rumah yang ada nak buat majlis berbuka puasa. Tunjuk skill memasak sambil buat pahala. Alhamdulillah. Al-maklumlah, dengan keadaan yang terhad, dapat pulak masak ikut cara Malaysia, seronok jugalah. Hanya orang yang belajar di luar Negara je tahu kot perasaan dapat memasak masakan Melayu untuk orang lain. Sungguh menggembirakan. Tahun ini pelajar perempuan ada yang solat terawih dimasjid tempatan. Selebihnya solat berjemaah dirumah masing-masing. Di India ini, perempuan tidak digalakkan ke masjid. Hanya ada satu masjid yang menyediakan ruang solat untuk perempuan. Mungkin kerana adat Muslim disini yang sangat memelihara kaum perempuannya. Semua perempuan akan berpakaian hitam, kahwin muda, jadi suri rumah tangga lepas kahwin. Tak kira tinggi mana pun belajar, lepas kahwin kene jadi suri rumah, jaga anak-anak.

Ini adalah tahun ketiga ramadhan saya di India. Keadaannya tidak banyak beza dengan tahun kedua. Cuma mungkin kurang rumah-rumah yang nak offer buka puasa ramai-ramai. Masing-masing sibuk nak exam. Exam final dan exam bulanan. Raya pun ada yang exam..huhu..

Kesimpulannya, walau dimana sahaja Allah mencampakkan kita, amalan wajib tetap perlu dilaksanakan sedaya yang mampu. Walaupun suasananya berbeza dengan apa yang kita sudah terbiasa.

“Wahai orang-orang yang berIman! Bertaqwalah kepada Allah dan carilah wasilah (jalan) untuk mendekatkan diri kepadaNya, dan berjihadlah dijalanNya, agar kamu beruntung” [Al-Maidah:35]

Wallahulam..

1 comment:

ryhn said...

memories of puasa di negara orang somehow are always the most vivid ones to my mind... maybe because being the minority makes us feel more appreciative and have a greater sense of pride about our religion? its a question i never had, and still am searching for it.

in birmingham, UK, the community was almost, i dare say 80% if not more, muslims when i was there. during Ramadhan, we'd go to pray tarawih at this place called 'bordesley/mu'adz center'. its like an Arab community centre. huge building.

majority of muslims especially arabs and a few groups of malay would gather and pray there. the tarawih was just one word.

beautiful.

bukan solat sahaja berjemaah, tetapi sehingga ke hujung pembacaan doa, menangis pun berjemaah. its verwhelming. i miss that kind of feeling.

hence the strong desire to leave and travel again...

Ramadhan mubarak..