Thursday 6 March 2008

Kenangan buat assignment


Dua minggu yang sungguh menyesakkan. Assignment yang sebenarnya telah awal-awal lagi diberikan oleh lecturer, baru dibelek-belek. Dua tiga assignment, presentation, latihan, test dan macam-macam lagi begitu menekan dan mengerah keringat dan otak untuk disiapkan. Kalau ditanya pada student lelaki, katanya “biasalah budak laki. Study dan kerja last minute”. Sesekali benar, tepatnya memang begitulah.

Yang menarik perhatian saya bukanlah hebat tidaknya assignment yang dihasilkan, ketika sesekali berbicara sama teman-teman. Tapi yang pasti mengingatkan dan mengmbalikan memori ialah proses menyiapkannya, apa lagi kalau dibuat last minute. Itu sisi yang paling menarik. Dan saya pasti hampir semua pasti sekurang-kurangnya pernah mengalami nostalgia begini.

Masakan tidak. Situasinya lebih kurang begini:-

  1. Assignment harus dihantar selewat-lewatnya hari itu. Waktunya tidak dinyatakan oleh lecturer. Jadi buat presumption bahawa mesti hantar malam itu sebelum pukul 12 tengah malam. Malam ini baru berkumpul dan baru pertama kali membelek soalan assignment.
  2. Assignment memerlukan rujukan kepada kes, atau kajian tertentu, dan malam itu library tutup awal. Internet pula rosak, atau sekurang-kurangnya slow. CC pula full.
  3. Kawan lambat datang. Dia pula yang pegang soalan assignment. Dah call banyak kali, tak angkat-angkat. Katanya terlupa. Dia pula ada date dengan awek kat luar. KLCC. Sampai-sampai, lupa pula bawa soalan bersama. Balik pergi ambil pula.
  4. Dalam proses menyiapkan soalan, banyak pula tarikan-tarikan lain di compartment sebelah-ada filem baru, sambungan episod pb lah, anime baru, game baru, atau football match antara dua pasukan hebat.
  5. bilik pula bersepah-sepah. Tengah menyiapkan assignment, soalan pula misplace, atau bahan-bahan yang dah siap nak dikumpul salah letak.
  6. Malam itu baru nak cari makan. Lapar sangat. Lalu belilah sekeping dua roti canai. Sambil taip assignment boleh makan-makan. Dalam kecoh ribut tu, kuah kari pula tumpah di atas assignment.
  7. Petang sebelum buat assignment pergi main bola dan pastinya penat. Jadi waktu menulis dan menaip tu, cincai balai. Paragraph tak sama panjang, ada pembuka kata tapi tiada penutup kata (seolah-olah sepanjang-panjang itu, dia quote je kata-kata orang), Muka surat tak tersusun, huruf bercampur besar kecilnya. Kadang-kadang assignment harus ditaip dalam bahasa arab, dan taip memang slow sangat. Baru nak cari dari satu huruf ke satu huruf.
  8. Dah separuh jalan menyiapkan tugasan, satu blok hostel pula black out. Habis semua document yang dah ditaip. Terpaksa tulis semula. Printer pula rosak waktu nak print out, terpaksa call kawan-kawan nak pinjam printer.
  9. Dah penat buat kerja dan tugasan, tapi belum siap. Mata pula dah kantuk. Fikir-fikir nak lelap barang sejam dua. Dalam longgokkan dan timbunan buku yang bersepah-sepah, dan air sprite serta bungkusan roti canai tadi, tidurlah dia. Ingat nak bangun dalam pukul setengah jam tiga. Tup-tup bangun-bangun pukul 8 pagi pulak.
  10. Bangun-bangun marah kat kawan sebab tak kejutkannya semalam. Tak sempat menyempat untuk mandi, terus bergegas ke CC berhampiran untuk print out. CC pula buka pukul 9. Tunggu. Lepas buka, terus check thumb drive, rupa-rupanya tak ada, terlupa nak copy. Patah balik ke bilik. Lepas tu baru nak binding.
  11. Nak ke fakulti hantar assignment, motor pulak pancit. Jalan kakilah jawabnya. Dalam berpeluh-peluh tu, berlarilah ke fakulti.
  12. Ketuk pintu bilik lecturer, tak ada orang. Ah, masukkan je lah bawah pintu. Nanti dulu. Terlupa tulis nama dan no. matrik. Call kawan-kawan dulu. Kredit pula habis. Lari bawah ke kedai koperasi. Beli top up. Tak ada yang RM5. Duit pula tak cukup. Pinjam kat kawan yang sempat dia jumpa kat tepi koridor. Dah beli top up, bateri pula kong. Terpaksa pinjam handphone kawan.
  13. By the time nak masukkan assignment yang dah comot dengan kuah kari kat tepi-tepi, binding yang senget, dan no matrik yang ditulis tangan di muka hadapan, terserempak dengan lecturer. Dan bila ditanya kenapa lambat, alasan yang diberikan ialah tersilap tarikh, “ingatkan hantar sebelum pukul 12 tengahari ni dr”, katanya sambil tersengih macam kerang busuk.
  14. Lecturer pula mula-mula menolak untuk terima assignment yang lambat dihantar. Tapi akhirnya terima juga, walaupun mengenakan syarat untuk deduct 10 markah.

Dah habis semua tu, proses yang rasanya kalah student-student lain, barulah lega, walaupun dah memang pasti markah sikit. Dan yang memang pasti lagi ialah itu yang akan terus berlaku bila-bila pun, selagi masih ada manusia yang namanya pelajar. Buat kerja last minute, begitulah lagaknya.

Dan saya tiada kaitan dalam cerita di atas. Cuma, kalau sesekali teringat dan berkongsi cerita dengan teman-teman, pasti ianya menggelikan hati.

No comments: