Monday 10 March 2008

Penangan ‘he’s nothing’ dan fenomena ‘political tsunami’

Selesai sudah piliharaya ke-12 Malaysia yang menyaksikan pelbagai kejutan. Mudah sahaja, sehingga hari ini, hampir kebanyakkan kerajaan negeri telah dibentuk dan telah mula menjalankan tugas mereka. Yang menarik ialah ketidaksangkaan keputusan pilihanraya kali ini, yang dikira sangat upset. Apa-apa pun, pasti semua parti yang terlibat akan melakukan post-mortem yang sangat terperinci akan hal ini.

Beberapa ketika sebelum pilihanraya, Perdana Menteri, Datuk seri Abdullah Ahmad badawi, ditanya akan halnya kesan kehadiran semula mantan Timbalan Perana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim. Dia membalas, “he’s nothing”. Namun, jelasnya pilihanraya kali ini, menunjukkan sekurang-kurangnya sengat anwar masih bernyawa dan yang pasti hmapir memakan tuan, orang yang mengeluarkan statement tersebut. Kegagalan untuk mengekalkan prestasi 2004, yang dikira terbaik sepanjang sejarah penubuhan Malaysia, ended up loosing in five states, termasuklah Kelantan, Kedah, Pulau Pinang, Perak, dan Selangor. Ada cakap-cakap ini yang akan membawa kepada perletakan jawatan oleh Datuk Seri Abdullah.

Apa pun x-factor Anwar masih menjadi sandaran kepada kejayaan kali ini. Ya memang pasti ini ‘pertolongan dari Allah’, menurut sesetengah orang, tetapi hakikatnya, ada sesuatu yang menarik perhatian umum memberikan kepercayaan kepada Anwar, dan barisan yang ‘dipimpinnya’. Memang betul, banyak lagi perkara-perkara yang influence swing pengundi kali ini terutamanya krisis kehakiman, hilang kepercayaan kepada kredibiliti Datuk Seri Abdullah, kos sara hidup yang semakin meningkat, kegagalan MIC membela nasib kaum India, isu pergolakan dalaman UMNO, Gerakan, MIC, dan MCA, serta kenaikan harga minyak dan lain-lain. Tetapi itu semua isu, dan dibawa oleh barisan pembangkang di Parlimen, Barisan Alternatif. Isu-isu ini menjadi lebih dipercayai kerana adanya Anwar untuk meyakinkan pengundi.

Selain itu, silent vote menjadi satu indicator besar terhadap trend pengundian di Malaysia, kerana ia sangat berbeza daripada trend-trend sebelumnya yang lebih ke arah menunjukkan sokongan nyata. Kaum India dan Cina yang menunjukkan sikap independent dalam politik, kali ini memberi pukulan maut kepada Gerakan, MIC dan MCA. Budaya memeberi undi tidak percaya di dalam pilihanraya dan tidak ditunjukkan secara nyata adalah perkara biasa di Negara-negara maju, tetapi di Malaysia ini merupakan langkah awal kea rah itu. Pengundian bijak dan bukan berdasarkan sentiment.

Political tsunami yang melanda ke kawasan pantai barat mengikut telahan seorang pakar, adalah disebabkan pengaruh open-information era, di mana pihak yang cepat menghantar maklumat kepada pengundi, akan di anggap paling benar. Dan peluang ini nampaknya berjaya diungguli oleh pihak pembangkang di Parlimen dengan pengupayaan bersungguh-sungguh aspek teknologi maklumat. Dan ini gagal di lakukan oleh BN.

Selepas ini pastinya banyak post-mortem yang akan dilakukan. Tetapi yang pasti kejayaan kali ini bukan sangat disandarkan kepada kekuatan BA, tetapi lebih resemble rasa tidak percaya kepada BN dan komponennya. Itulah hakikat yang harus disedari.

Masa untuk pilihanraya telah berlalu, kini adalah masa untuk bersatu dan melaksanakan manifesto yang telah dijanjikan. BA kini tidak hanya boleh duduk sahaja, walaupun kemenangan kali ini tidaklah dijangka dari awal. BA belum cukup kukuh, lihat sahaja pembahagian kerusi pada PRU ke-12. Dengan Datuk Seri Anwar ‘mengetuai’ BA, ia harus dikuatkan, mungkin juga dengan kehadiran atau kemasukkan parti-parti Sabah-Sarawak based. BA, di lima negeri tersebut harus menunjukkan prestasi cemerlang, sebab kali ini bukan janji anda yang penting, tapi implimentasi daripadanya. Harus diingat juga, kemengangan BA kali ini adalah hasil undi besar kaum India dan Cina, dan mereka bersedia bila-bila masa sahaja untuk memberi undi percaya kepada BN semula. Dan, to b politically wise, isu negara Islam, tidak harus dibangkitkan sekarang, bukan kerana ia tidak penting, bahkan diwajibkan Allah sebenarnya, tapi hanya ditangguhkan seketika, sehingga keadaan stabil.

Yang pasti banyak lagi kejutan-kejutan menarik selepas ini akan hadir. Mungkin juga sehingga membawa kepada penukaran kerajaan di peringkat Parlimen, siapa tahu. Dalam politik, apa sahaja boleh berlaku. Nantikan sahaja…

No comments: