Wednesday 12 March 2008

Pengalaman jadi DJ

Beberapa mingu lalu, acara walimah-l-urus Muaz Nawawi di Melaka, meraikan pengatin di sebelah perempuan. Pengalaman yang menarik bagi diri, sebab bukan sekadar sebab dapat brgotong-royong menyiapkan dari A sampai Z, dari memasang khemah, menyiang segala, memotong segala, menggaul serba-serbi, menggoreng bermacam, sehinggalah menghidang dan membasuh semuanya. Secara pebribadi, tidaklah saya terlibat dalam semuanya, tapi melihat teman-teman bertungkus-lumus mengerah keringat dan membanting tulang mempersiapkan sekadarnya.

Pengalaman peribadi yang pasti takkan dilupakan ialah menjadi DJ bagi sepanjang acara itu. Pengalaman selama ini, itu tiadalah banyak. Sikit-sikit saja. Cuma diberi peluang menjadi Dj di rumah kahwin, memang uniklah. Tugasnya tidaklah terlampau berat, Cuma memerlukan kemahiran tertentu.

Yang pastinya, bantuan daripada taukeh P.A system itu, sangat membantu. Dia controlkan bahagaian naik turun suaranya, manakala yang lain-lain itu, termasuklah pengumuman-pengumuman, pemilihan lagu, selingan-selingan, sendaloka, serta pantun-memantun itu kerja saya lah.

Dengan personaliti yang belum lagi establish, maka terkesan juga dengan gaya pelbagai personaliti besar. Ada yang kata macam gaya Halim Othmanlah, gaya Dj supermarketlah, macam-macamlah. Apa-apa ajalah. Ada yang kata kelakar, ada yang kata serius sangat, kena banyak cool lagi. Ada yang ucap tahniah. Macam saya pulak yang dah jadi pengantinnya. Ada yang mengusik, jadi bestman (pengapit) sudah, jadi Dj sudah, jadi pengantinnya bila pula. Saya tersenyum saja.

Anyway. At least saya dah boleh tambah satu pengalaman baru dalam koleksi BOLEH BUAT saya. Anda tak nak cuba ke?

No comments: