Monday 17 March 2008

Kita macam hp?

Ini analogi seorang rakan, ketika berkesempatan duduk-duduk bercerita tentang kehidupan. Katanya,
“kita ni macam hape (handphone)”.
Kenapa pula?
Sebab ia mempunyai banyak persamaan dengan manusia dan kehidupan yang dia lalui.
Macamana pula tu?
Jasad kita adalah ibarat hp tu sendiri.
Dan setiap hp tu mempunyai komponen yang sama, hardwarenya, battery, softwarenya dan, SIM card nya, serta signal yang berfungsi untuk menghantar dan menerima isyarat. Mahal atau murah, setiap hp mempunyai komponen-komponen ini.
So?
Begitu juga manusia. Jasad kita mungkin berbeza antara satu sama lain. Ada hp flip, ada besar, ada compact, ada putih, ada hitam, ada warna-warni. Manusia juga begitu. Fizikal kita pasti berbeza antara satu sama lain. Ada yang dari Malaysia, dari Afrika, dari Eropah, ada yang putih, merah, ada sawo matang.
Benda-benda lain pula?
Begitu juga software yang ada dalam hp. Makin canggih satu hp, maka makin banyak fungsinya yang boleh dioptimumkan. Tapi secanggih mana pun satu hp itu, bahagian yang paling penting ialah keupayaannya untuk terima dan hantar isyarat signal. Begitu juga dalam kehidupan kita, dengan tuhan. Mungkin ada manusia yang lengkap kehidupannya, mewah serba-serbinya, tapi dia tetap perlu kepada tuhannya. Dan hal yang sama turut dimiliki oleh hp yang murah dan kurang fungsi tambahannya. Yang penting bukan aksesori tambahannya itu, tapi keupayaan untuk terima panggilan. Dan panggilan yang paling utama ialah berhubung dengan tuhan. Tak begitu? Jadi, walaupun satu hp itu mahal harganya, boleh merakam suara, snap gambar, play music, dan lain-lain, tidak bernilai juga kalau tidak dapat call keluar.
Ya. Tentu sekali. Tapi battery itu pula, apa kaitannya?
Battery itu adalah alat sokongan kita. Macam hp canggih tadi, katakana signal receivernya baik dan berfungsi, tapi kalau battery tak ada, ataupun kong, maka tidak juga dapat dia berhubung. Begitu juga dalam kehidupan kita. Kita memerlukan charger untuk sentiasa charge battery kita, hati. Sentiasa dipertingkatkan dan dipastikan pada tahap optimum, agar nanti bila berhubung dengan tuhan tak terputus-putus atau terganggu. Dalam perhubungan dengan tuhan, charger hati ialah ikhlas, tilawah Al-Quran, tahajjud, dan tawadhu’.
SIM Cardnya apa?
SIM card tu, macam identification bagi handphone. Dialah nyawa bagi hp tu. Yang memberi makna kepada berharganya hp itu adalah adanya SIM cardnya. Jadi dalam kehidupan kita, SIM card kita adalah agama kita, tentunya Islam. Tiada makna kalau berhubung dengan tuhan, tapi dia tak kenal kita, dan tidak mengiktiraf kita. Hanya dengan SIM card kita diterima untuk berhubung, maka hanya dengan Islam kita boleh berhubung dengan tuhan.
Oh, begitukah.

2 comments:

ibnu_umar said...

yo syeikh! assalamualaikum! pakabaq?

aha.. ckap pasai henpon..

kalau lah saya ni henpon, makanya, saya ialah seorang Nokia, yg empunyanya Yahudi penjajah..

tidakk......

:(((

Mohd Fuad Bin Abdullah said...

ni sekadar cadangan..Allahualam...coverset hp= jasad, bateri= iman dan simkad= ruh..ketiga2 saling memerlukan antara satu sama lain..bateri ada waktunya lemah tapi bila dah dicharge akan kuat semula..